Min värmepump (thermia villa) larmar med ”högtryck löst”. Ser att trycket ligger nere på nästan 0 och har läst mig till att jag behöver fylla på med vatten och lufta systemet.

Men jag lyckas inte förstå var jag fyller på med vatten? Har testat att skruva på vreden markerade med blått och rött som båda är anslutna till kallvattenröret. Den röda släpper ut vatten (och är nog nån form av säkerhetsventil som ska lösa ut vid högtryck) och den blåa verkar inte göra någonting. Tycker inte det finns så mycket mer att vrida på som ser rätt ut.
 
  • Värmepannrum med rör, pannan, expansionskärl, och skyddande plast vid duschhörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av vattenledningar under diskbänk med markerade delar i rött och blått. Någon form av fixtur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med isolerade rör, ventiler och termometer ovanför en vit enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med rör och ventiler. En del cirkulerat i rött för uppmärksamhet. Slitna, korroderade ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på rör och avstängningsventil under en handfat, med blå ringmarkerad del, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör med märkt ventil eller mätare, röd markering runtom, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad uppvärmningsanläggning med synliga rör, kablar, och elektrisk panel. Underhåll eller reparation kan pågå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepump och rörinstallationer i teknikutrymme. Värmeisolering på ett rör. Logo synlig. Kablar och väggen är i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörtillförsel i taket med kopplingar och vattenledningar, texturerad yta, sladdar och krananslutning syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem under handfat med olika kopplingar och ventil. Synliga vattenledningar och avstängningskranar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två ventiler med röda rattar och en tryckmätare nära en röd behållare, troligtvis del av en värmesysteminstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det smala röret på bilden med skiftnyckeln, vart går det, ser ut som att påsticket är på ett värmerör. I andra ändan kan det vara en ventil som är kopplat till kallvatten eller varmvatten. Öppnas bara lite och håll koll på manometern, den ska stiga sakta och stanna på ca 0,8 - 1 bar.
 
F FinneVirta skrev:
Min värmepump (thermia villa) larmar med ”högtryck löst”. Ser att trycket ligger nere på nästan 0 och har läst mig till att jag behöver fylla på med vatten och lufta systemet.

Men jag lyckas inte förstå var jag fyller på med vatten? Har testat att skruva på vreden markerade med blått och rött som båda är anslutna till kallvattenröret. Den röda släpper ut vatten (och är nog nån form av säkerhetsventil som ska lösa ut vid högtryck) och den blåa verkar inte göra någonting. Tycker inte det finns så mycket mer att vrida på som ser rätt ut.
Den med skiftnyckel vad är det för något.
 
J jonaserik skrev:
Det smala röret på bilden med skiftnyckeln, vart går det, ser ut som att påsticket är på ett värmerör. I andra ändan kan det vara en ventil som är kopplat till kallvatten eller varmvatten. Öppnas bara lite och håll koll på manometern, den ska stiga sakta och stanna på ca 0,8 - 1 bar.
Har ganska nyligen flyttat in så har inte hundra koll på allt. Men ja påsticket är kopplat till kallvatten som kommer in från kommunen. Här kommer lite bilder på det:
 
  • Rörledningar och kablar under tak, blandat installationssystem av vatten, el och kanske gas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusmiljö med en tänd lampa, dörröppning, och kläder som hänger på en torkställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar och vattenmätare i ett hörn med grönt skyddsslang ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldstadsrör i källare med isolering, klammer, ventiler och kopplingar synliga. Målade tegelväggar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Strax till vänster om den här bilden är skiftnyckeln och påsticket är alltså kopplat till det grönmarkerade röret. Jag har alltså vridit på den röda (vilket jag tror är en säkerhetsventil) och då rinner det bara ut vatten i avloppet. Den blå har jag också vridit på men den är jag osäker på om det är påfyllningskranen eller inte, för där märker jag ingen skillnad när jag skruvar.
 
  • Rörledningar under diskbänk med koppar och plastkomponenter, ventiler och isoleringstejp. Anmärkningar tecknade på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Står det någon text på den som är ringad med blått. Du ska känna på väremerören och följa något av dom från VP , på ett av dom så finns det säkert ett påstick ( rör ) som går till KV eller VV. Brukar stå på ratten påfyllning, men inte säkert, kan även vara som ett svart vred som står på tvären ventil/rör.
 
J jonaserik skrev:
Står det någon text på den som är ringad med blått. Du ska känna på väremerören och följa något av dom från VP , på ett av dom så finns det säkert ett påstick ( rör ) som går till KV eller VV. Brukar stå på ratten påfyllning, men inte säkert, kan även vara som ett svart vred som står på tvären ventil/rör.
Såhär ser vredet ut(svårt att få bra bild), står typ +\- och nån symbol. Har försökt följa röret hela vägen men tycker inte jag ser nåt mer att vrida på.
 
  • Bild på en rörsamling med en blå ringmärkt plastkåpa, otydligt i förgrunden, mot suddig beige bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte säker på kopplingen, men ser ut som en påfyllningsventil med backventil i sig, +/- Tja vem vet vad röris satt dit. Om du vrider på den tills det ev fräser lite och tittar på manometern hur den uppför sig.
 
J jonaserik skrev:
Inte säker på kopplingen, men ser ut som en påfyllningsventil med backventil i sig, +/- Tja vem vet vad röris satt dit. Om du vrider på den tills det ev fräser lite och tittar på manometern hur den uppför sig.
Hör/känner ingenting när jag vrider och manometern står helt stilla. Den kanske har pajjat? Den var vriden hela vägen in till ”+” innan.
 
Har du testat att öppna kranen me skiftnyckeln än?
Den du ringat in med blått är troligen avstängningen av kallvatten till varmvattenberedaren.
 
+/- ratten tror jag sitter på varmvattnet från varmvattenberedaren, det är skållningsskyddet som blandar in kallvatten innan det når kranarna.
Denna har inget med värmesystemet att göra.
 
Vad kan detta vara (markerat med gul ring) ?
VVS-installation med rör och ventiler, markerade med rött och gult, troligtvis felaktigheter eller punkter att notera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dilato skrev:
Vad kan detta vara (markerat med gul ring) ?
[bild]
Som det ser ut så skulle jag gissa på en kran med filter, men varför filtret är vänt upp mot taket kan jag inte förstå.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Martin Liljedahl Martin Liljedahl skrev:
Har du testat att öppna kranen me skiftnyckeln än?
Den du ringat in med blått är troligen avstängningen av kallvatten till varmvattenberedaren.
Testade precis, då började det rinna inuti (typ från manicken det står WILO på).
 
  • Öppen vitvaruinteriör, elektrisk installation synlig, kablar och transformator, fukt, behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem delar, cirkulationspump från Wilo, kopparledningar, varningsmärken, teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isåfall har du ett läckage där, därför systemet inte håller trycket.
Den övre Wilo är cirkulationspumpen till värmekretsen.
Den nedre är brinepumpen
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.