Min värmepump har slutat ge varmvatten över 25 grader i huset. ;(
Värme till radiatorerna funkar och jag kan konstatera att det vattnet ligger på ca 50 grader.

Jag har fått högtryckslarm på pump vid något tillfälle.

Tappvattnet blir inte varmare än 25-26 grader.

Man ser att pumpen startar och genererar varmvatten, men det känns som om den pytsar ut radiatorvatten istället. och stannar efter nån minut.

Jag har plockat bort och felsökt växelventilen men den verkar fungera normalt från vad jag kan se. Både motorn samt den manuella spaken fungerar och jag har smort in allt.

Jag vet verkligen inte vad som kan vara felet, växelventilen var ett helvete att nå fram till och hoppas på att det är något fjantproblem :/

Är det någon som vet vad som kan vara fel? All hjälp uppskattas enormt!

Måste jag ringa in en VVS expert eller klarar jag lösa detta själv?
 
Vet inte vilken typ av pump du har, men en panikåtgärd är att köra enbart på tillsats om möjligt, och kan du stänga av värmeproduktion så gör det med för att se om du får igång varmvattnet. Du behöver kanske inte producera så mycket värme om du har varmt väder.

Har själv en Nibe som väntar på reparation som jag gör så med. Grundinställningen på den är att vid fel så slutar varmvatten att produceras, även sommartid.
 
har testat köra enbart på tillsats det verkar inte hjälpa. Hur lång tid tar det för att varmvatten produceras under tillsats?
 
Om den kör ut på radiatorsystemet vid varmvattenproduktion så skulle jag nog ändå misstänka växelventilen, eller styrningen till denna.
 
Värmen till radiatorerna ska inte vara 50 grader mitt i sommaren.
 
Tycker också det är konstigt finns det en givare som styr det hela och isf vart då?
 
rinzler skrev:
Tycker också det är konstigt finns det en givare som styr det hela och isf vart då?
Det ska finnas en utegivare som styr framledningstemperaturen. Sitter någonstans på fasaden. Men jag tror att du får så varmt pga att växelventilen krånglar.
 
när jag tog loss växelventilen och blåste i ena röret medans jag rörde armen så fungerade den. Hur kan man mer testa den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.