Får starta om pumpen en gång per dygn, på kvällen, för att kunna få vv på morgonen :sweat:

Har ej luft i radiatorerna, har ny circ-pump sedan ett halvår tillbaka, filtren är rena. 1 bar i tryck i systemet.

Detta fel uppstod plötsligt för en månad sedan, först med några dagars mellanrum, nu larmar pumpen varje dag med omstart som följd. Den går alltså ca 1 dygn, dvs den tillverkar vv i knapp ett dygn innan den larmar och lägger av. Radiatorvärme ger den ju inte nu när det är sommar :p

Bytte även insatsen bakom växelventilen i vintras då den kärvade (fjädern orkade inte trycka tillbaka nålen helt ut med resultat att vatten läckte mellan vv-beredare och flödet ut till radiatorerna med resultatet att inte tillräckligt med flöde gick ut till radiatorerna som då inte blev varma. (Efter bytet av insatsen behövdes inga filtar i soffan framför TVn längre :D)

Värmepumpen har krånglat en del genom åren, har gjort 2 stora dyra reparationer inom en 5-årsperiod så det känns som om att slänga ut den och köpa en ny är lite överkurs just nu. Bytt kompressorn bl.a. Ger den gamla Thermian en chans till.

Har inte väldigt många radiatorer, 5 st på nedervåningen, 4 st på övervåningen. Ett stort kök på nedervåningen har även LK-s golvvärme påkopplat på slingan..

Jag har läst allt jag kan hitta på forumet. Det är en hel del prat om pressostater och växelventilen (är inte bytt). Kan dessa vara en felkälla? Är det bara att ringa efter en servicetekniker eller finns det något jag kan kontrollera själv ?

Mvh Örjan
 
Kan det vara stålomspunna flexslangar som blivit igensatta av magnetit och annan smuts?
 
  • Gilla
Electrolux_not
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kan det vara stålomspunna flexslangar som blivit igensatta av magnetit och annan smuts?
Hej, bra fråga men det har jag snappat upp. Jag har demonterat båda slangarna och de är helt rena inuti. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.