Vet inte vad som är trasigt, men jag misstänker att motorskydd och/eller mjukstarten inte är som de ska. Men jag blir inte klok på ett par saker.

Jag tar det från början. Igår kväll så var garaget och delar av huset mörkt när jag kom hem. Efter lite felsökning så visade det sig att smältsäkringen på 25 A för tredje fasens inkommande ström till huset hade löst ut.

Har en dvärgbrytaren (Hager MCN316, ligger utanför husets jordfelsbrytare) vid elcentralen till bergvärmepumpen som jag inte minns om den löst ut eller inte. Men om jag minns rätt så hade pumpen vid detta tillfälle larmet "MOTORSK LÖST", vilket borde innebära att pumpen fortfarande hade fas 1, och då borde dvärgbrytaren varit på. Så långt var jag med då det hänt något liknande för många vintrar sedan när bergvärmepumpen fortfarande var kopplad till tre smältsäkringar i elcentralen. (Flyttades ut vid installation av jordfelsbrytare i huset.)


Slog av dvärgbrytaren till pumpen, monterade en ny 25 A smältsäkring och återställde dvärgbrytaren.

Pumpen började direkt (om jag minns rätt) att brumma högre och på ett helt annat sätt än vad den ska/brukar göra. Stängde av bergvärmepumpen med brytaren närmast pumpen. En ABB OT32E3.

Plockade av fronten på pumpen och efter lite felsökande och testande kom jag fram till följande när kablarna till kompressorn kopplats bort:
1. Samtliga inkommande faser är 230 V. 400 V mellan faser.
2. Samtliga faser in till motorskyddet Telemecanique LRD 12 är 230 V.
3. Samtliga faser ut från motorskyddet och in till mjukstarten Carlo Gauazzi RSB4015-BS92 är 230 V.
4. Fas 1 (U) ut från mjukstarten är 53 V.
5. Fas 2 (V) ut från mjukstarten är 230 V.
6. Fas 3 (W) ut från mjukstarten är 230 V.
7. Med kablarna till motorn fortfarande urkopplade mätte jag upp 4,7 ohm tre gånger om mellan anslutningarna in till kompressorn Copeland Scroll ZH21K4E-TFD-524.

Nu till det jag inte blir klok på.

8. Även om jag väljer att bergvärmepumpen ska vara avstängd, det vill säga i driftsläge 0, eller om jag väljer driftsläge "Tillsats" med endast elpatron, så matas mjukstarten med 230 V per fas och mjukstarten ger ut 53 V, 230 V och 230 V. Det vill säga att pumpen vill köra kompressorn. Varför då?

9. Har försökt att testa motorskyddets funktion genom att aktivera "testknappen", dra den lilla knappen åt vänster, utan någon som helst reaktion.

10. Trycker jag på motorskyddets stoppknapp så syns larmet "MOTORSK LÖST" på displayen, men motorskyddet fortsätter mata ur 3 x 230 V.

11. Tar jag bort röd och vit kabel från motorskyddets NC utgångar så fås felkoden "MOTORSK LÖST".

12. Var sitter kontaktorn/relät som ser till att starta och stoppa kompressorn? Är det mjukstarten som sköter detta? Trodde i början av felsökningen att motorskyddet var ett kombinerat motorskydd och kontaktor, men det finns ju inga kablar in till en eventuell spole. Inte vad jag kan se.

Jag blir tokig! Jag kan förstå att motorskyddet kan ha "bränt fast" igår, men vad är det som vid signal från styrkortet sköter tillslaget av kompressorn? Mjukstarten?

13. Kopplar jag förbi mjukstarten så låter kompressorn bättre än med mjukstarten inkopplad, men jag förstår fortfarande inte varför pumpen går i läge 0 eller vid läge "Tillsats".


Jag har nu ett hundratal olika flikar i webläsaren öppna. Bland annat denna till Installations- och Serviceanvisning Diplomat. https://docplayer.se/807630-Install...mat-comfort-diplomat-duo-atria-atria-duo.html

På sidan 27 finns en bild på komponenterna. Där mitt motorskydd sitter sägs "Kontaktor till kompressor" (8) finnas.

På sidan 67 finns "Problem – Larm MS (motorskyddfel) med sökningstips.
"2. Defekt mjukstart. Kontrollmät och konstatera att när reglerdatorn ger signal (då ska det vara spänning mellan A1 & A2 på mjukstarten) så ska mjukstarten släppa igenom alla tre faserna ner till kompressorn. Om mjukstarten inte släpper igenom faserna som den ska när den får signal ifrån reglerdatorn så byt den."

"3. Defekt kontaktor. Kontrollmät och konstatera att när regler - datorn ger signal (då ska det vara spänning mellan A1 & A2 på kontaktorn) så ska kontaktorn släppa igenom alla tre faserna ner till kompressorn. Om kontaktorn inte släpper igenom faserna som den ska när den får signal ifrån regler - datorn så byt den."

14. A1 och A2 finns på mitt mjukstartskretskort, men ingen annanstans vad jag sett. Kanske inte är rätt PDF till min bergvärmepump?

15. Finns ingen spänning mellan A1 och A2, men mjukstarten ger ut 53 V, 230 V och 230 V. Tyder på trasig mjukstart?

Lite data:
Thermia Diplomat TWS 8 installerad 2005.
Värmepump gått 51755 timmar.
Tillsats 553 timmar.
Tillsats 2 1181 timmar.
Varmvatten 7159 timmar.

Har endast använt driftsläget värmepump de senaste tio åren eller så. Detta då autoläget gärna brände på med tillsatserna i tid och otid vilket oftast gav för varm inomhustemperatur då och då. Dessutom högre elräkningar. I värmepumpsläget är det mycket jämnare temperatur inne. Drift varmvatten valt från sen vår till tidig höst.
 
T
Om du kopplar bort kablarna ut från mjukstarten och mäter igen, vad har du för värden då ?

Högst troligt så har reläerna klibbat vilket gör att spänningen går igenom mjukstarten hela tiden.. :thinking:
 
Jag har bara mätt på mjukstartens utgående när kablarna från mjukstart till kompressor varit bortkopplade. Har faktiskt bara mätt allt med utgående U, V och W bortkopplade. Kompressorn låter riktigt illa med mjukstarten inkopplad så jag har bara testat upp till 4-5 sekunder innan jag stängt av värmepumpen.

Reläerna på mjukstarten antar jag att du menar.

Elektriskt skåp med reläer, säkringar och kablar vid en mjukstart för kompressor i värmepumpssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glömde bilden i föregående inlägg. Säger inte så mycket, men ger lite översikt.

16. Kom nu på att jag kopplade förbi mjukstarten tidigare idag. Kompressorn låter då bättre, men jag antar att den inte ska gå överhuvudtaget i läge 0 eller tillsats, så jag stängde ner så snart jag mätt upp ampere mellan motorskydd och kompressor.
T1 = 4,4 A
T2 = 4,4 A
T3 = 4,4 A
 
Tack för svaret tobbek.

Ringde idag firman som en gång i tiden installerade värmepumpen och de kunde bekräfta att det är mjukstarten som sköter till- och frånslag i min Thermia. Dessutom så trodde dom att mjukstarten var trasig. Även om byte av mjukstarten är ett lätt byte så bad jag dom komma hit för att samtidigt kontrollera och eventuellt byta motorskyddet och göra service på bergvärmepumpen. Förhoppningsvis så kan den då fungera flera år framöver utan att tugga i sig huvudsäkringar. :giggle:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.