Jag har varit i kontakt med två olika bergvärme leverantörer och fått två olika storlekar men har försökt hitta en tredje men hittar ingen på rätt sida Stockholm (södra).

Thermia diplomat optimum 6kw 110m borrhål och IVT HE C9 130m borrhål.

Mitt hus är 138 kvm + 25 kvm inrett garage byggt mitten 70-tal har rivit ut allt och ska lägga golvvärme på entréplan och komplettera med vattenburna radiatorer på övervåning och i garage.

Jag har försökt läsa mig till en del på nätet men hittar olika svar på alla hemsidor jag är inne på, en sida skriver att man ska dimensionera 50-75% av sitt effektbehov medan andra sidor skriver att man ska dimensionera för hela behovet.

Vad bör jag välja och varför?

/Jonathan
 
Numera dimensionerar man för högre effekt- och energitäckningsgrad än tidigare. Värmepumparna håller också bättre för fler start/stopp och man vill minimera användningen av el-patronerna. Effekttäckningen bör vara åtminstone 75%. Oftast bra att lägga till några meter på borrdjupet. Finns fler bergvärmeleverantörer på södra sidan. Titta t.ex. på www.nibe.se - kontakt - hitta installatör. Man bör ha minst tre olika offerter att utgå ifrån.
 
Jag har ca 75 - 80 % effekttäckning på min pump och får då en kostnad för tillskott på ca 150 - 200:-/ år. Med den relativt lilla pumpen får jag lite längre gångtider och en framledningstemperatur som bara går några grader över börvärdet (större effekt ger kortare gångtider och högre framledningstemperatur och ju större skillnad mellan bör och framledning dess dyrare värme) och därmed en mycket ekonomiskt värmekälla. Jag tror, utan att ha räknat på det, att den lägre framledningstemperaturen "betalar" minst halva kostnaden för tillskottet.
 
Josth skrev:
Numera dimensionerar man för högre effekt- och energitäckningsgrad än tidigare. Värmepumparna håller också bättre för fler start/stopp och man vill minimera användningen av el-patronerna. Effekttäckningen bör vara åtminstone 75%. Oftast bra att lägga till några meter på borrdjupet. Finns fler bergvärmeleverantörer på södra sidan. Titta t.ex. på www.nibe.se - kontakt - hitta installatör. Man bör ha minst tre olika offerter att utgå ifrån.
Varför skulle dagens kompressorer klara fler start stop ?
 
Har nån av installatörerna och främst den med största vp nämnt nått om extra arbetstank ? jag tycker borran verkar i minska laget men allt beror ju på tidigare förbrukning är huset väl isolerat kanske det är ok. Se till att välja rejäla radiatorer på övre plan så du klarar dig med samma temp där som till golven då slipper du shunt och får bättre besparing av vp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.