Hej alla Byggahusare!

Jag har en Thermia Classic Villa (vet ej vilken storlek de är, hittar ingen märkning någonstans, Någon här kanske vet? ).
Denna är kopplad genom en CTC Elkombipanna som förövrigt inte är i bruk, i denna har det tidigare eldats med olja och kommer inte användas framöver.

Det jag undrar över är hur mycket effekt jag egentligen förlorar på att ha pumpen kopplad genom pannan?

Huset: Sutterängvilla, 90 kvadrat uppe (ca 20 - 21 grader) + 75 kvadrat nere (ca 16 grader).
Total förbrukning / år är ca 8500 kwh. (uppskattat då det är första året vi bor här)


Idag har vi en utomhusgivare. Då vi har en öppen spis med kasett installerad så ger den rätt bra med värme. Hur installerar jag en inomhusgivare? Vilken givare är lämplig? Är det någon inställning på pumpen jag måste göra efter att en inomhusgivare installerats?

Tacksam för alla svar! :)
Mvh Ruuuben
 
Fördelen med att ha pumpen kopplad i serie med den gamla pannan är att pumpen får en betydligt större vattenvolym att arbeta mot vilket ger dig färre start och stopp och ett något högre COP ☺

Det som är viktigt är att det inte drar en massa luft genom den gamla pannan och ut genom skorstenen! Så tillse att späll och luckor är stängda, kanske kan du även stoppa i lite isolering i det utgående rökröret från pannan för att få det helt tätt.
JPEG_20160101_222442_-878926929.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Ska kolla upp detta. Men är drt alltså ingen effektförlust?
 
Så länge du inte har drag genom pannan och ut i skorstenen med uppvärmd luft sp blir ju värmen kvar i huset! Kan som sagt snarare vara en fördel med större vattenvolym att jobba mot
 
Tackar. Hittade ingen rökgasmätare. Spjället var stängt å så la jag dit lite isolering.
Tackar för hjälp.
20160106_184440.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja nu blir ju värmen iaf kvar i pannrummet om du nu önskar lite värme där så e det en helt ok lösning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.