Mors!

Har Thermia bergvärme (Thermia Diplomat heter pumpen) och enligt dom ska man kunna använda sig av både aktiv och passiv kylning. Hittar inte hur man aktiverar något av de, så lite hjälp skulle uppskattas otroligt i den här olidliga hettan!
 
Vad ska avge kylan i ditt hus? Du kan inte köra ut kallt vatten i radiatorerna! Det kommer att falla ut kondens på dem och rinna ner på golvet -> du får en vattenpöl under varje element och eventuellt fukt i väggarna beroende på hur isolerade rören är...
 
  • Gilla
TobFor och 1 till
  • Laddar…
Verkligen inte insatt i frågan, är hund/husvakt i ett par veckor och enligt föräldrarna så hade leverantörerna påstått att man kunde köra kyla men dom (föräldrarna) har inte förstått hur. Har inte element utan har golvvärme!
 
Ja, har du installerat kyla? Alltså rör dragna till någon fläktkonvektor eller liknande.
 
Det går inte att köra kyla i golvvärmen heller
 
Kallas också frikyla men det kräver ju en separat fläktkonvektor och den borde synas i huset?
 
M
lordi skrev:
Det går inte att köra kyla i golvvärmen heller
Varför? (nyfiken och vetgirig)
 
MaxPax skrev:
Varför? (nyfiken och vetgirig)
Blir kallt om fossingarna 😁
 
MaxPax skrev:
Varför? (nyfiken och vetgirig)
När man kyler luft uppstår kondens eftersom kall luft inte kan bära lika mycket fukt som varm (enkelt förklarat) kyler du golvvärmen eller dina vanliga radiatorer kommer de bli fuktiga och snart rinner det vatten lite överallt i huset.
 
M
Ok. Golvet blir fuktigt av kondens alltså.
 
Japp, bingo! Förutom att det är kallt att gå på. Dessutom har vi med termodynamikens lagar att göra. Kall luft sjunker och varm stiger du vet.... Det innebär att den kalla luften blir liggande på golvet och den enda effekten är att man fryser om fötterna trots att det är varmt.

Därför är golvvärme och takmonterad kylkassett den optimala kombon :)
 
mexitegel skrev:
Därför är golvvärme och takmonterad kylkassett den optimala kombon :)
Japp, har det i huset och fungerar perfekt. Dock är kylan sparsamt använd denna sommar;)
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vad har du för kassett? Har förberett för frikyla men inte satt dit kassetter ännu. :)
 
Köp en fläktkonvektor.
 
Nu har jag ju engagerat mig rätt ordentligt för att få så få radiatorer som möjligt. Då vill jag inte ha en fläktkonvektor, som om du frågar mig, både är fula och försvårar möbleringen avsevärt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.