Hej
Jag har ställt en fråga tidigare om min Thermia Atria duo 8 värmepump om tillsats som kickar in snabbt.

Nu har jag en fråga om det här med vatten och värmetid som vi i tidigare fråga var in och nosade på också. Har ett rätt dåligt isolerat hus och vi är enbart två i hushållet. Jag tycker att min värmepump värmer vatten kanske onödigt mycket. Undrar om det är något jag kan göra. Vi är enbart två i hushåll
och har supervarmt vatten. Skulle gärna vilja att pumpen koncentrerar mera energi på att värma huset. En kille förslog att jag skulle ändra vattentid till 20 m från 40 m och värmetid från 20 till
40 min. Har provat detta och ja vi hade tillräckligt med varmvatten, men vet inte om det är en ideal
inställning, rädd för att man inte ska ha tillräckligt med varmvatten om man tex har besök.

Med original inställningar upplever jag många gånger att värmen kan vara ganska ojämn. När
pumpen värmer vatten dippar värmen i huset ganska markant och tycker att det blir rätt ojämn
värme därför i huset. Likaså är det nästan som trollat vid kl 16-17 tiden blir värmen i huset mycket
lägre och inte är det nån tidsinställning för nåt sånt finns inte vad jag vet av. Hur gör man så att det blir jämnare värme. Inte så många dipps upp och ner.

Mina inställningar vid + 2 grader ute.
Rum 21
kurva 41
min 20
max 55
Värmestopp 19

Framledning 45(42)gr
returledning 37(55)
varmvatten 49 gr
integral -517
brine in -2 gr
brine ut -6 gr

SERVICEMENY (original inställningar)
Varmvatten
start 38(40)gr
vattentid 40m
värmetid 20m
topv intervall 7D
toppv stopp 60 gr
infl startgiv 65%
vikt vv temp 41 gr

Värmepump
Integral A1 60
Hysteres 12 gr
Max retur 55 gr
Startintervall 20 m
tryckrör 45(140) gr
utestopp -20 gr
shunttid 60S

TILLSATS
Maxsteg 2
Integral A2 600
Hysteres 20 gr
varmvattenstopp 60 gr
 
Hallå, ingen som har något förslag hur jag kan få jämnare värme i huset. Kom med förslag, tack
 
Jag vill ha mera prio på värme i huset eftersom det är dåligt isolerat
 
Jag har svårt att tro att huset svalnar märkbart under de tider du producerar varmvatten. Det är för kort tid som går åt för varmvatten. Det borde vara något annat problem.
 
Hur som så blir elementen med engång mkt svalare och det känns i huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.