Vi har problem med vår värmepump där den larmar om ”lågt radiatorflöde”. Efter larmet verkar värmepumpen stänga av sig men istället värmer den via tillsatsen. Imorse kändes elementen varma så någon form av värme cirkulerar åtminstone i systemet. Huset är från -79 och har ett enrörssystem. Värmepumpen är knappt 10 år gammal. Vi renoverade nyligen ett av våra badrum och bytte då ut en radiator mot en handdukstork. Problemet dök upp efter denna renovering

Har rengjort smutssilen och luftat alla element flera gånger men problemet kvarstår.

Är det någon som har någon idé om vad jag kan göra eller vad som är fel? Bifogar lite bilder på problemet och inställningar i pumpen Värmepumpsdisplay visar ett larm om "lågt radiatorflöde".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på en värmepump som visar temperaturinställningar och driftslägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på en värmepumps kontrollpanel som visar temperaturinställningar och statusindikatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på en värmepump som visar temperaturinställningar och statuskoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på värmepump med text "DRIFTDATA" och temperaturinställningar, omgiven av reglageknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd expansionskärl med tryckmätare och kopparledningar för värmesystem, märkt Alitech.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har ni kollat att handdukstorken fungerar i ettrörssystem? Är det tvårörs och termostaten stänger blir det stopp i den slingan. Hur många slingor är det i huset? Sedan tänker jag på dessa stålomspunna gummislangarna som sätts igen med åren om stålet är magnetiskt. Var nog mest problem med IVT men även andra fabrikat kan vara drabbade. Hur låter cirkulationspumpen?
 
  • Rörinstallation med termostat från Nordhem i ett pannrum, samt värmepannor och cirkulationspump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok. Cirkulationspumpen sitter till vänster innanför fronten i höjd med undre delen av display/knappsats. I alla fall på nuvarande modell av ATEC. Ibland ändras det med åren. Fronten måste alltså bort för att kunna undersöka cirkpumpen närmare. Bra att höra om den låter högt/"skrapigt" etc.
 
Tack, hör inget högt eller skrapande ljud därifrån. Någon annan idé på vad som kan vara tokigt?
 
Ställ upp lägsta farten på cirkulationspumpen, det är en skala mellan 0-10 volt som styr den, jag har min på 3 volt som lägsta men har även ganska grova rör - om det är smala rör måste du upp en bit med det värdet.
För att nå menyn håller du vänster knapp intryckt ca 5 sekunder och kommer då till servicemeny.
 
Tack för svaret, den verkar vara inställd på lägsta 3.0 om jag förstår det rätt, se bilden. Elementrören i huset är ganska klena, vet inte riktigt dimension men skulle absolut inte klassa dem som grova. Vad bör jag testa ställa den på?
 
  • Digital termostat visar inställningar inklusive "MIN FLÖDE CIRK. 3.0 l/min" med justeringsknappar nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Höjde hastigheten till 5.0 och nu har det gått ett antal dagar utan larm, tack för hjälpen! Detta forum levererar som alltid
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Hej igen, var kanske lite snabb på att ropa hej. Har haft problem åter igen med att pumpen håller på att varna för lågt radiatorflöde. Provade höja min hastigheten till 7.5 men problemet kvarstår. Misstänker då att det är något annat som strular..någon annan idé om vad det kan tänkas vara? Annars får jag ta hit någon servicefirma som kan kika på det..
 
Kanske fullt i filtret. På din "ballvalve" har du även ett filter under locket där ..
 
1-rörs och byte till H-tork , kanske med termostat, bort med den så flödet blir till max genom H-torken, kan även vara att flödet stryps genom H-torken ( för klena rör i den ) Vid 1-rörs och termostat på H-tork kan det bli liksom lite stopp på flödet och i bland tvärnit så efter följande element inte får något. flöde.
 
Tack, provar att plocka bort termostaten på handdukstorken och håller tummarna för att det hjälper
 
Tog bort den och samma felmeddelande 1h senare..

Ventilen där det står ”ball valve” har jag rengjort när problemen startade..

Någon annan idé om något jag kan göra eller är det så illa att kombinationen enrörsystem och handdukstork kanske inte fungerar? Ska prova och ringa någon servicefirma i veckan och se om någon kan komma hit och kika..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.