Hej!

Tyvärr är jag sedan nytt husägare från att ha bott i lägenhet. Kan dessvärre inte mycket om VVS och allt. Till huset hör en Thermia Atec golvvärme i gjuten platta. Värmepannan står i ett garage och levererar golvvärmen genom kulvert upp till huset. Larmet för högtryck har löst vid flertalet tillfällen vilket uteslutande skett när det blivit väldigt kallt ute, ca -15 C och lägre. Jag har öppnat alla termostater till max, luftat av systemet osv. Däremot har jag inte lyckats hitta smutssilen, som tillverkaren föreslår att man gör rent. Var sitter den? Om det, som min gissning skulle vara, är den med det blåa locket och svarta toppen där det står "Avstängning", så tar jag gärna tips på verktyg för att få upp den. Den satt nämligen som berget när jag provade med skiftnyckel och griptång. Bifogar här lite olika bilder.

Tack på förhand.
 
  • Värmesystem med expansionskärl, rör, ventiler och en varmvattenberedare i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopparrör, backventil, flänsar och träbjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopparledningar, ventiler och isolering mot en spånskivebakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör, ventil, vägg av OSB-skiva, vvs-installation, inomhus, rörfäste, vridbar blå spak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationsrör och ventiler för uppvärmning, manometrar, system för vattenfördelning, teknisk infrastuktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem i källare med varmvattenberedare, rör, expansionskärl och styrpanel på OSB-vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orange expansionskärl för värme/vatten installerat på trävägg med kopparledningar och tryckmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trycktank för vattensystem, rör, ventiler, och sladdar i ett förrådsrum eller pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenberedare med kopparledningar och elektriska kablar i ett förrådsutrymme med OSB-väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem delar, rör och ventiler, plats verkar trång och oorganiserad, möjlig underhållsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen av dom är det, den blå är för säkerhetsventil för Varmvatten, filtret sitter på det rör som kommer från husets värme ( retur ) och kan även sitta under VP , bakom frontplåten. Om du söker och skriver in Smutsfilter och filterboll så ser du hur dom ser ut.
 
J jonaserik skrev:
Ingen av dom är det, den blå är för säkerhetsventil för Varmvatten, filtret sitter på det rör som kommer från husets värme ( retur ) och kan även sitta under VP , bakom frontplåten. Om du söker och skriver in Smutsfilter och filterboll så ser du hur dom ser ut.
Tack för svar!

Kan de vara denna? Om ja, vad exakt behöver stängas av innan jag börjar lossa på den för att rengöra filtret?
 
  • Röranslutning med röd ventil, flexibla slangar, trävägg, grovstensfyllning, dåligt upplyst utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röranslutning med röd spak och etikett "ON - OFF", monterad på OSB-skiva, närbild i dåligt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörinstallation med röd ventil, kopparledningar och isolering bakom i dunkelt, trångt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket troligt, det står ju till och med filter!
Stäng ventilen 90 grader så isoleras båda ledningarna och lossa muttern i botten så sitter det troligen ett filter nät där.
 
  • Gilla
C-J91
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Mycket troligt, det står ju till och med filter!
Stäng ventilen 90 grader så isoleras båda ledningarna och lossa muttern i botten så sitter det troligen ett filter nät där.
Tack för svar! Behöver jag även stänga värmepannan med huvudströmbrytaren?
 
Kan var en filterboll, då ska det vara en stor plugg på undersidan med sexkant på. man stänger med armen till tvärs och öppnar pluggen, kommer ca 2 cl vatten. Men gör att fp ut själva filtret så måste du ha en speciel tång för låsringen, lite knöligt att fixa med et när den sitter uppochner. Här kan de hur den ser ut, om jag inte mins fel så finns en liten sats för både invändig och utvändig låsring på Biltema till bra pris
https://www.google.com/search?q=seg...E5MjE5ajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 
  • Gilla
C-J91 och 1 till
  • Laddar…
En sådan låsringstång har jag lyckligtvis, så jag ska prova det imorgon.
 
Ja du måste stänga av pumpen när du rengör filtret, om inte filtret är igensatt, skulle jag lägga en tjuga på att slangarna i maskin, och vid eventuella anslutningar är igensatta av magnetit!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.