Hej!

Har tittat på nytt värmesystem och träffat några installatörer. Vi har fastnat för Thermia Atec 9 som är en luft/vattenvärmepump. Vi har ett 60-talshus med gamla, otäta fönster och snålt med isolering på vinden. Ligger idag på 32-34.000kW/år med vår elkasset. Vi har dock några frågor som jag hopps vi kan få hjälp med.


  • Är det någon som har Atec 9 i kombination med en totalpanna, och kan ge sitt utlåtande. Är det ett bra köp? Vad skall man tänka på?



  • Totalpannan ha en varmvattenberedare på 180 liter. Klarar, en familj på två vuxna och två barn, sig på 180 liter?



  • Thermina har något som heter Thermia Link. Man kan styra termostater från en central controller. Har även hört att detta skall kopplas samman med Thermia online så man kan styra från en app. Behöver man dessa funktioner? Skall man verkligen behöva skruva på värmesystemet så ofta att man inte kan gå ner till pannrummet. Jag trodde en stor fördel var att man ställde in sitt system och sedan styrs allt mot en kurva som går på utegivaren. Men jag är ju för massa lull-lull så finns där någon riktigt bra anledning att köra med Thermina Link och Danfors Living Connect termostater?
 
Jag har en som jag är nöjd med. Varmvattnet räcker alltid, även över julen då vi var 10 pers i tre dagar.
Har inte Thermia link och saknar det inte, kalendern i pumpen ställer jag då vi åker bort, det räcker för mig. Innegivare skaffade jag ganska omgående då mitt hus från 37 blir kallt om det blåser. Bor i Göteborg och gör av med 8k kWh per år i värme, huset är på 160 kvm.
 
Tack för ditt svar. Låter bra att vattnet (180L) räcker utan problem. Jag är tveksam till Thermia Link av just den anledningen. Ser inget större problem att gå ner till pumpen om jag vill ställa något. Syftet måste ju vara att när man ställt in allt och kurvan är inställd så skall det sköta sig själv.

8000kWh på 160m2 låter bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.