Hej, jag söker en tygkabel (textilklädd) EKRK, eller EKK-kabel med tre ledare, som alltså funkar för fast installation, det verkar helt enkelt inte finnas. Det finns en svart femledare på byggfabriken, men inga treledare. Nån som vet varför?

PS, vet att det finns en tråd på ämnet från 2012, men nåt borde ha hänt på 7 år..
 
Redigerat:
Magnus E K
Niburu Niburu skrev:
Borde finnas i Nacka.
Här är länken:
[länk]
Den är ju bara 0,75 kvadratmillimeter och därmed inte godkänd för fast installation (måste vara minst 1,5).
 
  • Gilla
Niburu
  • Laddar…
Om det stämmer vad som står på deras hemsida så är det frågan om ANSLUTNINGSKABLAR och då varken godkända eller lämpliga för fast förläggning. (H05VV-F)
 
  • Gilla
sallad och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Med andra ord felaktig information i deras "datablad" där det står:
"Användning Elkabel för installation"

Lätt förvillande för vanliga konsumenter.
 
  • Gilla
Emma Agnell och 1 till
  • Laddar…
Petter, det är ju inga problem med att ha en 5 ledare och bara använda 3 trådar i den. Skillnaden är väl främst att 5 ledaren är lite grövre.
 
E elmont skrev:
Petter, det är ju inga problem med att ha en 5 ledare och bara använda 3 trådar i den. Skillnaden är väl främst att 5 ledaren är lite grövre.
Nej, det skulle ju funka fint, jag har en ojordad brytare så jag skulle bara kunna använda två trådar och koppla jorden direkt från dosan till lampan, men femledaren är ju grövre och passar väl inte riktigt stilmässigt då, klumpigt helt enkelt.

Men då verkar det inte vara så att jag missat något, det finns helt enkelt inte tygklädda treledare för fast installation.
 
P Petter Eurenius skrev:
Nej, det skulle ju funka fint, jag har en ojordad brytare så jag skulle bara kunna använda två trådar och koppla jorden direkt från dosan till lampan, men femledaren är ju grövre och passar väl inte riktigt stilmässigt då, klumpigt helt enkelt.

Men då verkar det inte vara så att jag missat något, det finns helt enkelt inte tygklädda treledare för fast installation.
Finns det några öht, vilken femledare är det du menar?
 
L Leif i Skåne skrev:
EKK (enkelkardel) kan väl inte finnas tygomspunnen.
Jo, det tillverkas såna för inbitna byggnadsvårdare.
 
  • Gilla
  • Wow
cpalm och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, det tillverkas såna för inbitna byggnadsvårdare.
Var hittar du en sån!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.