smh
Hej! Jag har en Tesy 30-liters varmvattenberedare som börjat lösa ut automatsäkring när jag kopplar in den. Ingen av de lokala rörmokarna har reservdelar till den, och blev istället rekommenderad att byta till ny vvb av annat märke med bättre kvalitet. Den är inte mer än ca 5 år gammal, så känns lite surt att byta helt. Å andra sidan ännu mer värdelöst att serva den bara för att den ska gå sönder igen snart. Och enligt diverse inlägg här på byggahus är det ingen kvalitetsberedare jag har direkt ... Vad säger ni - skulle ni byta eller försöka hitta nån som kan laga den?
 
Är det en säkring eller jordfelsbrytare som löser ut?

Tesy 30 l verkar kosta ca 1500 kr. Om du inte själv kan felsöka och byta ev. defekt komponent så lär det inte vara lönt att få någon firma att fixa den.

Du kanske ska höra med Jula som säljer beredaren, de har kanske nya element etc som reservdel.

En Nibe på 30 l får du för ca 4000 kr, lär hålla längre och kan fixas av den lokala vvs-firman.
Varmvattenberedare ska normalt hålla i flera decennier.
 
smh
Jordfelsbrytare tror jag? Jag kan absolut noll om el är jag rädd ... Men jag har alltså ett sånt där modernt "propp"skåp med automatsäkringar. Det som händer när jag sätter i sladden till vvb är att alla löses ut: dels de som styr de olika delarna av stugan, dels den som bryter all ström. Då är det jordfelsbrytaren va?

Som du kanske förstår av svaret ovan så är jag nog inte tillräckligt kunnig för att byta något själv ;)
 
smh smh skrev:
Jordfelsbrytare tror jag? Jag kan absolut noll om el är jag rädd ... Men jag har alltså ett sånt där modernt "propp"skåp med automatsäkringar. Det som händer när jag sätter i sladden till vvb är att alla löses ut: dels de som styr de olika delarna av stugan, dels den som bryter all ström. Då är det jordfelsbrytaren va?

Som du kanske förstår av svaret ovan så är jag nog inte tillräckligt kunnig för att byta något själv ;)
Ja det låter som det är jordfelsbrytaren som löser ut. Dessa är snarlika en säkring men är märkta med utlösningsströmmen, vanligtvis 30 mA och är utrustade med en testknapp.
Sannolikt är det en överledning i beredaren till jord som skapar felet.

Om det är ett permanentboende du har beredaren i, så satsa på en märkesprodukt, ex Nibe.
Man vill inte hålla på att mecka med VVS var 5:e år.
 
smh
Då är det jorden som löst ut.
Det är ett fritidshus, det är därför jag är lite tveksam till kostnaden. Men å andra sidan blir det ju bra mycket dyrare om jag ska kalla hit en röris vart femte år...
 
smh smh skrev:
Då är det jorden som löst ut.
Det är ett fritidshus, det är därför jag är lite tveksam till kostnaden. Men å andra sidan blir det ju bra mycket dyrare om jag ska kalla hit en röris vart femte år...
Hör med Julas serviceavd. det finns kanske nya värmepatroner att köpa. Vet dock ej hur enkelt det är att byta dessa. Ska du sedan ha en firman att utföra jobbet så får du lägga på x antal 1000 kr.

Annars är en sådan här beredare en enkel pryl, inte mycket som går sönder, frånsett själva värmepatronen.
 
smh
Tack för råd! Svårt läge. Känns segt att ta ut en firma för att serva en grej som sen kommer gå sönder om några år igen. Och var lagom kul att komma ut till stugan häromdan när strömmen brutits och allt var mörkt och kallt som attan ...
 
Låter som du bör satsa några extra kronor på ett mer "säkert kort" när det gäller beredare.
Som alltid, det kostar lite extra för att få prylar med bättre hållbarhet och som är kända/servicebara av lokala firmor.
 
smh
Ja, det lutar åt det. Stort tack för rådgivningen!
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Har en Tesy 80l som brann efter 3-4 år. Byt till Nibe är min rek :)
 
  • Skadad vattenberedare med brännskador och korrosion på anslutningar och etikett med specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
smh
  • Laddar…
smh
Det gjorde jag - mycket nöjd med det!
 
smh smh skrev:
Hej! Jag har en Tesy 30-liters varmvattenberedare som börjat lösa ut automatsäkring när jag kopplar in den. Ingen av de lokala rörmokarna har reservdelar till den, och blev istället rekommenderad att byta till ny vvb av annat märke med bättre kvalitet. Den är inte mer än ca 5 år gammal, så känns lite surt att byta helt. Å andra sidan ännu mer värdelöst att serva den bara för att den ska gå sönder igen snart. Och enligt diverse inlägg här på byggahus är det ingen kvalitetsberedare jag har direkt ... Vad säger ni - skulle ni byta eller försöka hitta nån som kan laga den?
På min var det magnesuimanoden so behövde bytas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.