Glöm inte testa era jordfelsbrytare nu när ni ändå måste ställa klockor. :)

Eftersom jag aldrig har gjort det, finns det något man ska tänka på?

Stänga av alla apparater och bryta alla säkringar?
Eller ska man låta dem vara på?

Och sen trycka på testknappen - bryter den är allt rätt, då slår man bara på den igen, följt av alla säkringar?
 
Det kan vara bra att slå av alla apparater i rimlig omfattning först, av tre skäl som jag ser i hastigheten:
- Viss elektronik kan må bättre om det stängs av på "rätt" sätt.
- Man sliter inte på kontakterna i JFBn.
- Man undviker strömrusning när JFBn slås på igen.

Säkringarna behöver du inte bryta - det kan möjligen vara en ide om det finns stora fast installerade laster. Man kan ju undvika att köra TM, TT, DM, ugn, VP etc när man gör JFB-testet.
 
Okej, tackar, så om vi inte har något på, och dessutom kopplat ur tv-härvan och dator-härvan så ska det vara helt lugnt? Standbyförbrukning på ugn, mikro, spis bör väl vara ytterst marginell och knappast skadas?

Då håller vi tummarna att jag inte har fått ett måndagsex och får transportera en frys full med mat till släkt och vänner.
 
Det gick fint!
 
Mikael_L
Bra taktik att testa med testknappen 2ggr per år. (y)
Jag har varit med om JFB som har goggat ihop av många års ickerörelse.

Stäng av sådan som mår dåligt av strömavbrott, datorer osv.
Stäng av stora strömförbrukare, antingen på apparaten själv (fördel) eller med säkringen. Apparater som spis, ugn, vattenkokare vv-beredare, motor& kupevärmare osv.

Testa

Slå igång allt igen.
 
Jag var nyss i en villa där det satt en jordfelsbrytare (från 80talet) som inte funkade. Den bröt aldrig vare sig på testknappen eller med en uttagsprovare.

Jag frågade husägaren hur ofta de testat den?

- Testat? Vad för nåt? Har vi jordfelsbrytare? Vad är det?

Lät ungefär så.
 
Testade min för inte så många veckor sedan när sonen på 3 år rev ned brödrosten i golvet det blev kolsvart i hela huset.
Borde nog ta mig i kragen och dela upp centralen med flera jordfelsbrytare nån dag.
Vet inte riktigt vad som hände men skakade smulorna ur brödrosten och sedan funkade den igen
 
Mikael_L
Jag testade min häromdagen genom att hälla i lite vatten i en förgreningsdosa.
Vattnet skulle egentligen i vattenkokaren, men men ... :surprised:

Och sen har jag testat den då och under byggtiden genom att råka lägga ihop nolla och jord. :cool:
 
När jag testade min JFB hemma senast gick min digitalbox sönder.
Viss elektronik kanske inte mår så bra av att vara inkopplad till nätet när man gör testet.
 
All elektronik ska väl klara att man bryter strömmen till dem? Däremot bör datorer vara avstängda just för risker såsom dataförlust etc. (Har man däremot ups kan detta vara ett bra tillfälle att testa den också)
 
Mikael_L
Pierre1981 skrev:
När jag testade min JFB hemma senast gick min digitalbox sönder.
Viss elektronik kanske inte mår så bra av att vara inkopplad till nätet när man gör testet.
Tål inte boxen att strömmen bryts får man hoppas man aldrig får elavbrott då ! :eek: ;)
 
Det var säkert ett antal kassa kondingar i den boxen.
Så länge nätspänningen finns kvar efter att de gått sönder så fungerar boxen, men vid en "omstart" så orkar inte elektroniken med utan hjälp av kondensatorerna.
Inte helt ovanligt att elektronik "går sönder" vid brytning av strömmen, men då har det med största sannorlikhet levt på sista versen bra länge innan det.
 
ullberg
Själv fick jag testa JFB eftersom det var våffeldagen igår. Järnet stod och värmde upp och jag rörde några extra varv i smeten, fast jag råkade stänka lite smet så jag tog disktrasan och torkade på utsidan av järnet, och JFB löste omedelbart.

Ett par förmanade ord till sambon om att bara ta i plastdetaljerna och sen körde vi våfflorna med det järnet ändå, fast nu går det på tippen (använt kanske två gånger, bra kvalitet där...)

Tyvärr var detta efter att jag ställt klockorna, så det var bara att göra om...

/U
 
Mikael_L skrev:
Tål inte boxen att strömmen bryts får man hoppas man aldrig får elavbrott då ! :eek: ;)
Vet inte vad det blev för galet med den. Ha ju brutit strömmen via säkringen innan och då har det aldrig varit några problem. Men denna gång när jag testade JFBn så gick den sönder. Har även varit med om att ett Wii inte gick igång, men den gången var det bara något galet med transformatorn. Drog ur den ur vägguttaget och lät den "vila" i typ 15-20 min, sen funkade det igen.
 
Kan du haft fördröjt tillslag på nollan så du fick överspänning nån millisekund? Vad är det för JFB?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.