Hej!
Har dragit ut 3x1,5 till friggeboden och satt upp en central med jfb. Men när jag ska prova testknappen så händer ingenting. Har heller inte provat jfb:n än då jag inte har nånting att testa med just nu.

Tog elen från en dosa i garaget så garaget och friggeboden går på samma grupp. Inkommande till centralen i garaget är TN-C vad jag kan se som går till garagets diazedsäkring. Jord och nolla på samma. Kabeln som går in till garaget är en 3x1,5 där jord sitter på en egen skruv. Så fas, nolla och jord separerade. Jordfelsbrytaren i friggen har jag kopplat som TN-S (dosan i garaget har också separerad noll-jord).

Friggebod
Inkommande nolla till jfb, nolla från jfb till nollplint.
Inkommande fas till hb, fas från hb till jfb, fas från jfb till dvärgbrytare. Från dvärgbrytarel till last.
Inkommande jord till jordplint.
Nolla från last till nollplint.
Jord från last till jordplint.

Har spänningsprovat alla uttag och jag har ingenting mellan jord och nolla. Har slagit av jfb och "ohmtestat" mellan nollplint och jordplint. Den visar oändligt. Har spänning till jfb (mellan fas-nolla).
Har även provat med två olika jfb:n.

Vad kan vara fel? Tips!
 
Om det är en 4-polig så måste du koppla på "rätt" ingång. Då testknappen enbart strömförsörjs av en av faserna.

Är det en 2-polig så lämnar jag fallet vidare :)
 
Hade först en 4-polig där jag kopplade in fasen längst till vänster (N längst till höger). Kör nu med en 2-polig och där finns det ju bara två ingångar (fas-nolla).
 
C
Det låter otroligt, men har du lyckats få tag på två felaktiga jordfelsbrytare?

Du menar alltså att ingen av dom släpper igenom spänning i tilläget och ingen av dom löser ut när du trycker på testknappen?
 
Är kabeln inkopplad så att den får med sig fas, jord och nolla till frigeboden då? Inte glömt någon säkring eller så?
 
Allt verkar fungera som det ska. Jag ska köpa jordfelstestare imorgon för att vara säker.

Jag har 230v på inkommande till hb, 230v på inkommande jfb (fas-nolla) och 230v på uttagen (fas-nolla, fas-jord) efter jfb. Bryter jag jfb manuellt så blir uttagen spänningslös. MEN när jag testar Testknappen så bryter inte jfb!?

I huvudcentralen så går det en 3x1,5 till garage (från en diazed 10A), och som jag sa tidigare så sitter jordanslutningen på en egen skruv så det kan väl inte då vara TN-C. Eller? Kanske ska försöka ta en bild på det där. I garaget har jag kopplat in mig på en dosa med fas, nolla och jord och dragit ut till friggeboden.

Så spänning har jag men testknappen bryter inte. Har svårt att tro att det skulle vara fel på två jfb:n. Jag har kopplat in två jfb:n tidigare men inte stött på det här tidigare.
 
Vad är det för fabrikat på JFBerna?
 
Redigerat:
På vilken sida av JFB kommer matningspänningen in?

Det ska inte spela någon roll, men man vet aldrig.
 
Matningen kommer uppifrån men som sagt ska det ju inte spela någon roll. Inte på Hagers brytare iallafall.
 
Tyvärr är Rutab, GDS m.fl ofta riktiga avarter vad gäller funktionskvalitet.
Hade du kopplat den 4-poliga korrekt skulle den nog trots allt funkat, men utfallet är stort bland de här fabrikaten. Den 2-poliga kan du som sagt inte koppla fel så att inte testknappen skulle verka, tyvärr felar nog detta exemplaret.
 
Bild tack!

Att testknappen inte fungerar med en fyrpolig JFB ansluten till ett enfassystem brukar kunna förklaras med att fel anslutningar används. En tvåpolig är svårare att förklara bort...


Sen kan man ju testa JFBn "direkt" i uttagen också genom att lägga en lämplig last (Typ ett motstånd på 7-8kohm) mellan fas och jord(Men håll det INTE med händerna !!) .. (Eller mellan nolla och jord om det finns andra inkopplade laster). JFBn brukar även lösa ut om man tar en sån där billig spänningsprovare med dioder som anger spännningen, och "mäter" mellan fas och jord..

Men det finns ju även färdiga testare man sätter i uttaget och trycker på en knapp....
 
Du har inte ett litet överfallsbleck mellan noll och jordplint?! Brukar vara nått sånt.
 
Det leder till att JFBn löser vid belastning, inte att den låter bli att lösa.
 
Men testknappen brukar inte funka!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.