Hejsan,

Jag vill kontrollera om inkommande telekabel verkligen fungerar. Har IP-telefoni så jag tror inte man kan använda sig av telefon testet.

Kan jag mäta på kablarna ?

Hur många volt ska det vara , likström eller växelström ?

Har provat att mäta men det visar bara noll...hm.....

Var brukar man dra in inkommande telekabel i hus ? Vid elcentralen ?

Tack på förhand !
 
första jacket... kanske borde visa runt 50 volt
 
Den ska visa 46 volt likspänning, utom när telefonen ringer för ringsignalen är ca 90 volt växelspänning.
 
Ok , har mätt nu och det visar tyvärr 0 volt.

Vad gör man nu ?

Dras kabeln direkt från "gatan" till ett första jack i huset eller kan jag kontrollmäta innan första jacket någonstans ?
 
En sak jag inte förstår, Hur får du IP-telefoni? Via ADSL, Fiber, Kabeltv eller vad?
Har du idag inget teleabb så kommer du att ha 0 volt på det uttag du har
 
Som föregående talare säger har du inget analogt fast abonnemang så är spänningen 0volt.

Be din internet leverantör mäta upp kabeln som kan se om det är avbrott eller kortis på den.
 
H
Du måste ha ett tele-abb på fast telefoni som de skrev innan. Ring Telia och säg att du har problem. Det tar 2 minuter för de att mäte kablen fram till första jacket. De kollar om du har ett avbrott eller en kortslutning. De kan säga på metern när var felet ligger. IP telefoni eller Internet genom ADSL kan gå fast att man har en dålig kabel. Hade själv ett sådant fel för ett tag sedan. Tog 3 dagar sedan var det fixat. Var en gammal lagning som hade fått kortslutning. Inkommande ledningar är i regel lite grövre än övriga i huset, brukar vara blå och ljusblå färg på kablen.
 
Jag har ett bredbandsabb hos Bredbandsbolaget med tillhörande IP telefoni. Har mätt kabeln i helgen och det är 0 volt på inkommande kabel. BBB säger att det är kopplat och klart ( efter flytten som nyss genomfördes )
 
Nyfiken, hur gör Telia när dom mäter vart på kabeln avbrottet är?

"De kan säga på metern när var felet ligger"
 
lillePer skrev:
Nyfiken, hur gör Telia när dom mäter vart på kabeln avbrottet är?

"De kan säga på metern när var felet ligger"
En metod är att skicka in en puls i kabeln och analysera reflektionen som uppstår där det finns någon diskontinuitet, t.ex. avbrott eller kortslutning. Metoden beskrivs här http://en.wikipedia.org/wiki/Time-domain_reflectometry
 
Jag vet inte vilken metod Telia använder, men generellt så går det till så att man skickar ut en puls på ledningen. Alla ledningar hela eller trasiga reflekterar tillbaka lite av pulsen, pulsen reflekteras i alla punkter där impedansen skiljer sig mot kabeln i övrigt. En kortslutning eller avbrott ger en väldigt stor impedanskillnad.

Genom att då analysera reflektionen (man mäter alltså tiden från att pulsen skickas ut till att en stor reflex kommer tillbaka) så kan man mäta var felet sitter. Det går även (med rätt instrument) att se alla skarvar, kopplingspunkter osv finns på kabeln. De instrument som automatiskt kan kopplas in på ledningen i stationen är troligen bara gjorda för att lokalisera rena felfall.

En meter ger en tidsskillnad på några nanosekunder.
 
Nu kommer jag inte ihåg Telias namn på burkarna men diagnossystemet i stationerna är rätt duktiga faktiskt. Bland annat har de en översättningstabell mellan olika kabeltyper och dämpningen så normalt sett mäter man dämpning och omvandlar sen det till avstånd för tex ADSL kunderna. De har även ett "ping" läge som mäter på studsen
 
Ett normalt och ganska lätt sett är att mäta kapacitansen mellan de 2 trådarna och vet man då kapacitans/meter (F/m) ser man lätt hur långt bort felet är. Ett stort problem med detta mät sätt är att det ofta är flera olika sorters kabel på väg ut från stationen men detta kan oftast ge något att börja med. Lite bättre koll får man genom att även mäta mellan en av trådarna och Jord och sedan den andra mot Jord och då se om det skiljer och på det viset få hur långt bort från mätplatsen i % felet ligger genom att dela dessa värden med varandra och mutliplisera med 100. Att hitta fel på metern när funkar bra i teorin men då det ofta ligger lite extra kabel någonstans eller kanske ett litet jordfel gör att man i de flesta fall behöver mer mätpunkter innan man gräver efter kablar. Även pulsekomätning ger olika värden i olika kablar då pulshastigheten är olika i olika kablar och för att hitta kortslutning kräver näst intill metalisk kortslutning för att synnas bra. Eller iaf klart mera kortis än 1megohm där telefonin börjar få problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.