Skulle vilja ha rådgivning i en fundering.

Har limat fast en elvärme kabel på golvet nu och nästa moment är att gjuta in det i flytspackel. Har Ohm mätt slingan före och nu och allt ser ut att stämma. Men bara för att testa så kopplade jag in den med termostat och allt. Men den blir bara ljummen, om jag mäter på slingan med termometer så är den 25 grader, kan detta verkligen stämma? Ska den inte bli varmare? Termostaten är på hela tiden.
 
Det beror lite på vilken kabel du har använt men 25 grader är nog inte helt fel, en ohm mätning räcker inte för att säkerställa funktionen utan kabeln ska även "meggas" både efter läggningen och efter inspacklingen.
 
Det vet jag om, men tyckr 25 grader verkar klent, värmer det verkligen upp golvet?
 
Vilken effekt/meter har värmekabeln? Är det en självbegränsande tråd är det en "matta" Vilket fabrikat mm.
 
Golvabia, modell hittar jag ej men det är en matta (har dock klippt ur den ur mattan då den inte passa mig)
Total effekt: 360w
effekt m2: 92w

Tror den är självreglerande (står lite luddigt i dom papprena jag har) men den ska tydligen kunna användas utan termostat vilket borde betyda att den är självreglerande? Eller?
 
Tyvärr ett för mig okänt fabrikat men rent generellt så börjar självbegränsande värmekablar stänga av sig själv vid ca. 25 grader. När kabeln ligger i spackel sprids värmen över en större yta och då blir tempen på kabel något lägre och den ökar i effekt upp till 25-30 grader. Om värmen räcker till beror på hur stor del av golvytan som värms av kabeln, en 360 Watts värmekabel bör klara 4 4,5 m2. Det är ganska viktigt att slingorna ligger med rätt avstånd så att dom påverkar varandra så lite som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.