Har installerat brandvarnare men får dem inte att lösa ut om jag inte eldar så att det vita fina taket blir sotigt. Nån som vet var det finns teströk på spray eller liknande? Eller någon annan metod?

Jag har optiska brandvarnare som är kopplade till larm trådbundet och får ström den vägen. Jag kan mao inte ta ner dem och elda på ordentligt utan att få sotigt tak.

Tacksam för hjälp

mvh Niklas
 
Ja, det finns testgas att köpa.
 
Har googlat på testgas mm men inte lyckats hitta någon butik. Vet du var de finns att köpa? Hittar det varken på clas o, Kjell & co, hos försäkringsbolaget eller hos kaminförsäljaren. Tacksam för tips!
 
Du kan hålla exempelvis ett par släckta tändstickor eller ett släckt stearingljus vid detektorn så borde den gå i larm. Det som kan ställa till det är om det är ett märkbart luftflöde i utrymmet. Håll en tidning eller liknande som skydd mot draget om så är fallet.
Har du inte fått detektorn i larm utan fläckar i taket så tror jag inte detektorn kommer gå i larm över huvud taget.....
 
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
Tack för tipsen. Fick dem i larm genom att stänga in röken lite som du beskrev tory, men jag behövde elda på rätt bra ändå. Okänsliga verkar det som.
 
Det finns rökspray att köpa. Men ett annat tips , om du inte är känslig för cigarettrök, är att ta en lagom stor burk och lägg i en tänd cigarett. Håll den sedan över brandvarnaren så skall du se att den larmar
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
RilleRock
Vilken sort är det?
En del kan man testa med magnet också.
 
Herr hatt skrev:
Det finns rökspray att köpa. Men ett annat tips , om du inte är känslig för cigarettrök, är att ta en lagom stor burk och lägg i en tänd cigarett. Håll den sedan över brandvarnaren så skall du se att den larmar
Det där är ett riktigt bra tips och inte alls långt från hur man testar rökdetektorer i stora mängder. Jag får skylla det faktum att jag inte kommit på det själv på att jag inte röker. :p

Grunkan på bilden använder jag i jobbet - ihopsatt såklart. När man skickar upp trattdelen mot detektorn så puffar man ut lite gas ur flaskan och sen håller man helt enkelt kvar tratten runt deckaren tills den går i larm.
DSC_0211.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Niklas_1 skrev:
Tack för tipsen. Fick dem i larm genom att stänga in röken lite som du beskrev tory, men jag behövde elda på rätt bra ändå. Okänsliga verkar det som.
Ja du, det är svårt att på distans avgöra hur mycket rök som behövdes men det var ju bra att de gick i larm åtminstone. (y) Det är inte så att det går att ändra känsligheten på dem? Vad är det för centralapparat du har? Jag har inte alls koll på hemmamarknaden för brandlarm så jag vet inte om det finns sådana detektorer som kan ställas in där men på de prylar vi säljer går det att göra så. Det kan också vara så att om de är mer avancerade än deckarna man köper på Ica eller Jula så räknar detektorn igenom algoritmer, derivater och fan vet vad innan den tycker att det faktiskt är värt att larma. Det kan ta upp till en halv minut... Kan det vara något sånt...?
 
Jag brukar tända en cigarr under brandvarnaren en gång om året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.