Hej!

Här kommer en riktig noobfråga. Jag och sambon har tittat på att terrassera åtminstone en av våra slänter för att få lite planare mark och undvika att marken ger vika bakom carporten. Det är inte särskilt svårt att hitta instruktioner för hur jag ska bygga första stödmuren: gräv ur, skapa stabilt underlag, jämna ut, bygg muren, se till att ha kross och avrinning bakom muren. Men Hur gör jag med mur 2 och 3, högre upp i slänten?Nederdelen av mur 2 kommer ju vara i höjde med överdelen av mur 1. Hur gör jag ett stabilt fundament för den muren? Jag kan ju inte gräva ut lika djupt igen som för mur 1 och lägga en grund som är 50 cm hög, eller 1 m hög för mur 3...

Och bör jag tömma hela slänten på all matjord först eller kan man göra terrasseringen steg för steg s.a.s?

Hoppas ni fattar.

Mvh
Rojo
 
S
Du får göra lika på alla terassdelar , NR 1 måste vara kraftigare med att ta upp tryck , den står luften en bit
NR får lite stöd utåt av NR 1 samma med NR 3
Rekomendation är att vara ska kunna stå för sig själv
Hur långt mellan avsatserna ?
 
S skutten11 skrev:
Du får göra lika på alla terassdelar , NR 1 måste vara kraftigare med att ta upp tryck , den står luften en bit
NR får lite stöd utåt av NR 1 samma med NR 3
Rekomendation är att vara ska kunna stå för sig själv
Hur långt mellan avsatserna ?
Slänten är väl cirka 3-4 lång och kanske 4-5 m "djup". 2½-3m hög. Så den sluttar undan rätt så bra. Jag hade tänkt göra tre små murar i den. Fattar inte vad du menar med att mur 1 står i luften en bit. Alla tre murarna har ju ena sidan i dagen och andra sidan mot kross/jord...
 
S
Det var ett bra djup som ska bli terass , blir lite fel info om inte allt kom fram , men nu är vi där
Det med 1 i luften är att den inte har något stöd på utsidan , medans dom andra får lite stöd av jorden som
är på s.k insidan av 1 samt 3 av 2
Det skulle då vara ca 1 meters höjning per terass då
 
Tack för svaret men jag är ändå inte med vad du menar. Mur 1 börjar ett halvt varv under marknivå ungefär. Mur 2 i sin tur börjar ju ungefär motsvarande under marknivå i terrass 1 etc. Annars skulle ju mur 2 och 3 bli 2 resp. 3 m höga...?
 
S
Gör en liten enkel skiss på släntningen , genomskärning i marken så ritar jag på den
 
Hej igen!

Sånt där är jag värdelös på men jag har gjort en skiss vars mått stämmer så gott det går. Skalan på skissen är ju dock åt ....

Vet inte om den är till någon nytta...

Edit: ska tillägga att det går en trätrappa till höger om slänten. Den har vi tänkt ersätta med en stentrappa och tre terasser i slänten.

Enkel skiss av slänt med mått för planerad stentrappa och terrasser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag har också gått i tankar på nått liknande, jag har googlat runder på massa olika saker på internet för att försöka få svar på många ut av alla frågor.

Jag har fått läst mig till att beroende på murens höjd, ska 10% utav denna ligga under jord på ett stabilt underlag (läs makadam m.m)

Något jag dock inte lyckats få svar på, är hur nära murarna kan byggas intill varandra (dvs från där första muren slutar, och hur långt in i backen man kan börja med nästa mur) när det gäller terrassering.
 
S
Det går att få till det på ett bra sätt , viktigt är att det finns en stum botten som muren står på
Muren ska vara min 30 cm ner i mark , på baksidan fylls med kross min 10 cm och en duk mot jorden
Då kan den inte frysa ut p.g.a. tjälning och kan ankras , se förslag på skissen , det har fungerat bra på andra ställen med högre murar som är 2 m höga
Angående infästning av ankaret i muren får ni lösa själv , muras den upp , vik järnet och mura in det
 
  • Skiss över byggteknik för stödmurar med märkning av marknivå, ankring och tjälskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.