Jag har en några år gammal bergsvärmepump (konstant hastiget dvs den är antingen av på eller med elspetts närt det behövs. Mina element är gamla (60-tal) med stor vattenvolym.

Om jag minns rätt fick jag rådet av installatören att man inte behövde termostater på elementen - pumpen mäter temperaturen ute och på returvattnet i värmesystemet och reglerar på "bästa sätt"...

Nu håller jag på och automatiserar mitt hus med Z-WAVE och har då skaffat ett antal sensorer som förutom att detektera om någon är i ett rum, och om det är mörkt eller ljust även kan mäta temperatur.

Det känns då lockande att även installera Z-WAVE styrda ventler till elementen som kan slås av och drivet av temperaturen som i varje rum.

Kan någon som begriper det här förklara om effekten av temperaturstyrning i varje rum skulle bli positiv (dvs spara energi), ej märkbar (dvs går ej att räkna hem investeringen typ en dryg tusenlapp per element) eller till och med ge sämre ekonomi då pumpen kanske slår av och på oftare och därmed slits mer...???!!!
 
Har du problem med temperaturen nu eller vill du bara göra det gör att du kan?

Se bara till att du inte stänger alla radiatorer så kommer det nog att fungera, men räkna inte med att spara några större summor.
 
Det finns flera aspekter av det. Om värmepumpen har flytande kondensering så jobbar den som effektivast vid lägsta möjliga framledningstemperatur. Om du stänger av ett element så måste framledningstemperaturen höjas för att ge samma effekt till huset. Därför är det effektivast med värmepump att i möjligaste mån lämna alla termostater öppna.

Har befintligt styrsystem inomhusgivare? Om det har det så kommer du att få två återkopplade styrsystem som jobbar mot varandra om du har termostater i alla rum. Det är inte bra för vare sig komfort eller ekonomi.

Om du har vissa rum som ibland får extra värmetillskott kan det vara bra med termostater. Dessa kan dra ner för att temperaturen stigit av solinstrålning, eldning i kamin eller många gäster till exempel. Eller om man vill ha lite kallare i ett sovrum.

Fungerar befintlig reglering dåligt så kan du möjligen få en jämnare temperatur med termostater. Det kan då spara energi jämfört med den dåligt fungerande regleringen, men det bästa är att ha en väl intrimmad reglering och termostater som endast aktiveras vid specialfall.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Jag skulle gärna ha bättre värmereglering i vissa rum (jag sover gärna med stängd dörr för att inte störas av andra familjemedlemmar eller andra ljud i huset och då blir det lätt för varmt, i köket kan det bli varmt när man lagar mat och i vardagsrummet har jag braskamin).

Det nuvarande systemet består av en IVT Greenline HT Plus E11 (och en separat varmvattenberedare/tank) med drygt 200m borrdjup. Pumpen mäter bara temperaturen på returvattnet och utomhustemperaturen. Det går att ställa en värmekurva för att reglera värmen. Jag vet inte vilken typ av "kondensering" den använder sig av?!

Hur väl regleringen fungerar ur energisynpunkt har jag svårt att bedöma (hade tidigare väldigt dyr oljeeldning så jämfört med det var allt ett lyft) men förutom nämnda problem upplever vi inte för stora variationer mellan rummen etc. Troligen var de ursprungliga elementen väl valda i storlek för rummen och för det mesta har vi alla dörrar öppna vilket hjälper till att fördela värmen.

Jag tror att jag skall ta ditt råd Avermo och testa med termostat i just de rum där jag upplever att temperaturen av komfortskäl skulle behöva regleras. Att göra det enbart i dessa tre rum borde inte påverka systemet som helhet så dramatiskt (huset har ytterligare tre sovrum, gillestuga, gym, tvättstuga, två badrum, två hallar och garage som också har radiatorer) och om jag utöver bättre komfort då spar några kronor el så är det ju en bonus...
 
För att det ska fungera optimalt bör man ha dörren stängd till det rum som skall regleras ner.

I annat fall blir effekten just den som Avemo beskriver ovan, färre element ska värma huset vilket leder till högre framledningstemperatur och sämre COP.

Jag använder termostater för att strypa värmen i rum som värms kraftigt av solen (innegivaren sitter i ett svalare rum). Det är dock trickigt att göra detta med vanliga mekaniska termostater eftersom dom inte är speciellt noggranna. Risken är att man stryper vid för låg eller för hög temperatur med ett dåligt resultat som följd.

Det stora lyftet är dock att montera en innegivare, gör det först av allt om systemet erbjuder den möjligheten.
 
Blir det för varmt i något rum ska du helst begränsa med en fast strypning, helst på utgående om det går.
Har gjort så i vårt sovrum. Har alla termostater fullt öppna.
När vårsolen börjar värma dagtid så sänker jag den totala tempen som pumpen styr mot, vintertid är det 20 grader och sedan sänkning till 18 grader. Då ger pumpen lite dagtid när solen värmer men värmer på natten,
Orsaken är att vi har källare och värmesystemet inte separerat utan element både i bostadsdelen och källare finns på samma stigare. Pga min slöhet har det inte blivit av att installera innegivare till pumpen, men det är ju bara 14år sedan pumpen installerades så det ska nog bli av det också.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.