Hej, hur ska jag lösa detta?
I grunden till mitt växthus har jag 7,5 kubik sten som jag ämnar värma genom att trycka ner varmluft från taket med en kanalfläkt genom dreneringsrör i botten av magasinet. Styrningen jag önskar är att så fort luften i växthuset är varmare än den i stenmagasinet så går fläkten igång. Alltså, om punkt A är varmare än punkt B så går fläkten igång. Tips på hur jag ska gå till väga?
Vänligast,
David
 
Tips: titta på en arduino. En liten enkortsdator/microkontroller där det på internet finns massor av exempel på temp.mätning och styrning av utgångar.
Två sensorer, typ DS18B20, ett relä kopplat till en utgång på arduinon och lite anpassning av programmet så det passar temp.området så är det klart.
Grejor för kanske 400 kr.
 
E etompau skrev:
Tips: titta på en arduino. En liten enkortsdator/microkontroller där det på internet finns massor av exempel på temp.mätning och styrning av utgångar.
Två sensorer, typ DS18B20, ett relä kopplat till en utgång på arduinon och lite anpassning av programmet så det passar temp.området så är det klart.
Grejor för kanske 400 kr.

Kul! Det ska jag kolla upp :D
 
E etompau skrev:
Tips: titta på en arduino. En liten enkortsdator/microkontroller där det på internet finns massor av exempel på temp.mätning och styrning av utgångar.
Två sensorer, typ DS18B20, ett relä kopplat till en utgång på arduinon och lite anpassning av programmet så det passar temp.området så är det klart.
Grejor för kanske 400 kr.

Oj, blir helt yr av möjligheterna, men känner också att jag är på djupt vatten. Skulle nog hellre köpa en färdig lösning :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.