Hej, första riktiga vintern i huset har börjat och som ännu väldigt grön husägare ber jag om lite råd.

Alla element på övervåningen på kåken är varma utom ett som för 3 dagar sen till synes utan anledning bara blivit kallt. Även rören till/från är kalla. Har luft/vatten som uppvärmning så skruvar aldrig på termostater, inte rört nånting.

En radiator med ett fastnat termostatstift och kalla rör som indikerar ett värmeproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar som stiftet fastnat, går ej trycka in. Men som jag fattat är det i öppet läge och ska släppa fram vv? Provat att lufta utan resultat. Tips eller idéer mottages tacksamt.
 
Är rören kalla så kommer inget flöde oavsett hur piggen är öppet eller stängt . Är det sista på den slingan rör.och dom andra blir varma är det säkert stopp i ventilen. foto på ventilen i närbild från piggen räknat
 
Är rören kalla så kommer inget flöde oavsett hur piggen är öppet eller stängt . Är det sista på den slingan rör.och dom andra blir varma är det säkert stopp i ventilen. foto på ventilen i närbild från piggen räknat
Aha, okej. Jo det ser ju ut att vara det sista på slingan. Är det enda att byta hela ventilen då eller?

Edit: Behöver man stänga av värmepump och tömma systemet för ett sånt ingrepp? Kommer det spruta vatten annars?
 
  • Närbild på en defekt ventil med ett öppet ventilskaft som kan behöva bytas ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har inte direkt så stor erfarenhet av ventiler, mera som ett direkt flödesproblem.. kanske det går att knacka på den nedre kopplingens mutter , det blir som en smäll inåt och ventilen ini ska utåt , det tål mycket så var inte bang med hammaren, bry dig inte om piggen. den ska vara fjäderbelastad utåt, det kan vara den delen ini som kärvat. Det är delen ini som ska trycka ut piggen. Annars är det en klassiker med piggar och ventiler att dom kärvar efter att varit i stängt läge en hel sommar
 
H
Hade lika på mina element hemma.
Stiftet gick ut och in på mitt dock men ingen värme.
Knackade på ventilen samtidigt som jag höll på med stiftet ut och in.
Tydligen en kägla innanför som kan fastna fast stiftet rör sig som det ska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.