Hej,

jag har inte haft vattenburen värme i tidigare hus och blir inte riktigt klok på hur elementen ska regleras. jag har luft/vattenvärmepump och har förstått att termostaten på elementen ska stå fullt öppen och låta systemet reglera värmen. när jag monterat av termostatvredet på en del element har den där piggen fastnat, det är den som åker in och ut när man vrider på termostaten så jag antar att det är den som stryper flödet av vattnet, och jag har lossat den. kan man smörja dem med nåt om de kärvar rejält? innanför den sitter det en metallring med siffror på som man kan dra ut och då vrida på, när man släpper den fjädrar den tillbaka. vad har den för funktion? den verkar också reglera flödet?

F
 
Troligt har du danfoss ventiler....Men som sagt termostaterna har du bara fullt öppna om du har en motorshunt som styr shunten som sagt....Men termostaterna kan du ju ställa från rum till rum tex 3 på term =20 C kanske du vill ha 23 i vardagsrummet term 5 OSV
Men du måste ju shunta ut tillräckligt varmt typ 55-60 C så det finns att reglera med...
Smörj ventilnålen med lite rostskyddssprej funkar fint;)
 
ja det är danfoss. har ingen motorshunt, temperaturen på radiatorvattnet regleras av en utomhusgivare.

har väl en burk 5-56 nånstans så den får väl gå varm.

men den där metallringen då, vad gör den?
 
Utegivare då måste shunten ställa in aotomatiskt =Du behöver inte röra shunten det är värdet på givaren som bestämmer hur varmt du shuntar ut i raddarna

Vredet -metallring..ställer vattenmängd genom ventilen =som en Strypventil...
Har du termostater så låt" vredet " vara fullt öppna

Mvh
 
men då reglerar alltså både nålen och metallringen flödet?
 
Njaa kan man säga med termostat stryper nålen vattnet om det inte behövs nån värme..
 
och ringen används för att reglera vattenmängden, men innebär inte det att man reglerar värmen också? varför vill man ändra med den ringen? ställer man in ett grundflöde som sen detaljjusteras med nålen? är det bra att ha ett högt flöde enligt ringen eller ett litet?
 
Jah har man ett överdimensionerad radiator tex: finns möjligheten att strypa antingen på tilloppet alltså ventilen vid termostaren eller vid returventilen....men det är mest om du bara har ett vred på radiatorvent som justeringsmöjlighet...Men du hade väl termostater på dina?Visst om du sätter på ett vred(Ratt)ingen termostat så kan du minska värmen över radiatorn genom att dra ut och vrida på ventilen minska värmen strypa till.....

Högt eller lågt?I en villa tycker jag det kvittar..i alla fall ......Sen om värmen skall räcka till stora fastigheter kanske man måste strypa in justera ner dom närmaste radiatorerna så att dom långst bort får värme...
 
på ett värmepumpsystem så kör man med STOR fördel utan termostater !!!

man stryper in flödet på radiatorerna med en fast strypning, o på så sett når rät tempratur.
värmepumpen kommer att kretsa runt ett börvärde & gör då lite varmare vaten är börvärdet, sen får vattnet svalne tills det är lite kallare än börvärdet. under dessa svängningar vill man inte att termostaten ska gå in o öka/minsta flödet, då deta stör.

störningen blir då man värmer vattnet, då stänger termostaten o värmer inte allt vatten, sen kyls det av fortare än nödvändigt, då det är för lite varmt vatten i systemet. Av kylningen ökar för fort, då termostaterna ökar flödet i hopp om att få tag på mer varmt vatten.

Kör man utan termostater kan man sänka driftskostnaden & markant minska slitaget på kompressorn genom att antalat starter minskar
 
tack för svaren. jag har inga termostater på elementen har jag nu kosntaerat utan enbart danfoss vred. jag har alltså ett manuellt vred för nålen och den där metallringen. men den sitter inte på returen från elementet utan på samma ventil som vredet. så om jag har fattat det rätt reglerar både ringen och nålen flödet?
 
Oj läste lite slarvigt det första inlägget tyckte det stod luft luft vp..Det är aldeles riktigt l/v vp inga termostater fullt öppna vred ......Fredde har du manuella vred så är det inte nålen som styr flödet genom radiatorn ....om du har fullt öppet....ingen termostat på ventilen Då är det shunten i källaren med givaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.