Kan någon hjälpa mig??

Jag har två ställbara(30-90gr) termostat som jag vill koppla "ihop".
Det ena termostatet vill jag ställa in "start temp" och det andra "stopp temp", hur ska jag koppla dessa??


Termostaten har växlande kontakt dvs man kan välja antingen NO eller NC.

Tanken är att de ska styra min pelletsbrännare i pannan, jag har försökt att klura ut men ej lyckats..



 
Skall du använde dina termostater beyöver du ett relä.
Gör en "hållrelä" koppling.
Exempel på en sådan här -> *inte min ritning* ;)
http://web.telia.com/~u85829833/Elritning.bmp
Allternativt använde ett "multifunktionsrelä" (är en form av liten och enkel PLC) om man verkligen vill göra det tekniskt :)llreä
 
Om jag förstår din fråga så kan Du seriekoppla två termostater. Mintermostaten NO slå till vid 30 grader och max NC slår ifrån vid 90 grader. Är det så att temperaturen måste gå ner till 30 grader innan det startar igen så kommer detta inte att fungera.
 
Ingen vits att seriekoppla dem, det blir ju den övre termostaten som sköter allt då...   Tanken med två termostater är ju att kunna ändra hysteresen mellan till och frånslag....  Hållrelä eller liknande är tvunget för att få önskad funktion...
Den enda vitsen med två termostater i serie skulle ju vara att låta den lägre ställda termostaten sköta lasten samt låta den högre ställda fungera som överhettningsskydd om den första ger upp...
 
Jag har fått ett kopplingsschema som bygger på seriekoppling och ett relä och det fungerar. Jag kopplade in det i går kväll och nu kan jag ställa till/från temperatur!

Tack för all hjälp!

/Almis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.