Hej
Nu vill jag ha era kloka synpunkter.
Skall verkligen alla termostater på elementen vara på max, som man får höra då och då? Vad skall då reglera temperaturen i ett rum där tex solen lyser in eller om man använder ugnen mkt i köket??
Jag har nu investerat i nya termostater på alla element och tycker det vore lämpligt att ställa dem på säg 21grader. Förutsättning nr 1 är att jag kört elementen på max först för att se att elementen inte normalt regleras via termostaterna utan stryper (via returkopplet) in elementen efter höjdläge (övervåning alt. nedervåning)i huset samt rumets effektbehov.
Förutsättning nr 2 är att jag inte har innetempgivare från värmepumpen utan den styr via utetemp.

Mvh

Mith
 
har man flytandekondensering som du har så får man högre verkningsgrad om man kan hålla ner tempraturen i radiatorsystemet.

att reglera via termostater gör att man ofta kör med högre temp i radiatorsystemet & att man jobbar mot mindre vatten mängd vilket orsakar mer start o stopp. samt att man kan orsaka onödig elpatrons drift i vissa sitruationer.

men om d gör som du sa, stryper in allt så hela systemet funkar till 100% utan termostater & sen ställer in termostaterna en eller 2 grader över önskad tempratur, så komer dom ju bara att reglera i nödfall.

varför har du köpt nya termostater ? det är ju dyrt & behövs inte, käns som en dålig investering.
bättre att köpa en inne givare til värmepumpen istället
 
CarMan skrev:
har man flytandekondensering som du har så får man högre verkningsgrad om man kan hålla ner tempraturen i radiatorsystemet.

att reglera via termostater gör att man ofta kör med högre temp i radiatorsystemet & att man jobbar mot mindre vatten mängd vilket orsakar mer start o stopp. samt att man kan orsaka onödig elpatrons drift i vissa sitruationer.

men om d gör som du sa, stryper in allt så hela systemet funkar till 100% utan termostater & sen ställer in termostaterna en eller 2 grader över önskad tempratur, så komer dom ju bara att reglera i nödfall.

varför har du köpt nya termostater ? det är ju dyrt & behövs inte, käns som en dålig investering.
bättre att köpa en inne givare til värmepumpen istället
Hej Carman

En nackdel med innegivare som jag faktiskt ska montera och utvärdera är att den slår av värmen till hela systemet.
I mitt hus har jag hittils haft svårt att hålla samma temperatur i hela huset dvs det är 1-2 grader kallare på nedervåningen och det är det som gör det svårt att placera innegivaren. Om jag har den uppe så blir det för kallt nere och tvärt om. Till saken hör att köket är på övervåningen som gör det hela lite svårare.

Tidigare då jag hade vedpanna och motorshunt med innegivare hade jag den på nedervåningen men den reagerade inte för solistrålningen som är betydligt mer påtaglig på övervåningen då det är betydligt fler fönster där.

Skall åka och hämta ut innegivaren som jag inte fick levererat med ivt pumpen som det var tänkt och testa att montera den uppe i stället. Jag håller på att montera braskamin nere så då får man höja tempen där med den istället.

Har du någe bra tips på hur jag praktiskt stryper in elementen i huset nu då jag bytt en hel del returkoppel och måste börja om från början.

Var mäter jag tempen på elementen och hur mkt skall det skilja i temp uppe resp nere på elementen osv?

Mvh

Mith
 
jag har en Nibe & innegivare.
den inegivaren styr inte pumpen med on/off som många tror.
den förskjuter bara skalan, så huvudregleringen är fortfarande på utegivaren, men inne givaren kompenserar om nu solen lyser in eller du eldar i kamin m.m.i pumpnställningen kan man sen välja hur många grader framledningstempraturen ska ändras vid varje helgrad som inomhustempraturen är fel.

Så beroende på plasering i huset så kan man ju ha olika stor reglering.
men när det gäller olikavåningar i husert så är det altid en kompromis, du komer att få akseptera att nåt rum blir en eller kanske 2 grader varmare & då kan du ju låta detta rum ha sin termostat
 
D
Om du vill ha 21 grader varmt, så kan du ju alltid ställa termostaterna på 23 grader. Då stryper de när det börjar bli alldeles för varmt pga solinstrålning men är helt öppna i normalfallet.

Fast jag struntar i vad en del säger... jag kör med termostaterna och volymtank ändå, då jag har väldigt stora temperaturskillnader i huset (två olika "lägenheter" där båda bebos med osynkad långtidsfrånvaro).
 
Hej, har en CTC EcoAir luft-vatten VP sedan ett par år tillbaka. Jag har bara utegivare. Alla element står på max. I vardagsrummet (söderläge) där solen och öppna spisen (med insats) påverkar temperaturen mycket fick jag tipset att byta till termostatventiler. Dessa står på ca 20 grader.
Huset håller konstant 20 grader med bara utegivare. I mitt fall är det en enplansvilla med delvis uppvärmda källarutrymmen (garage+verkstad).
Vad jag förstår så kan det bli problem med att en innegivare bara mäter temperaturen i ett rum. Hur bra det sedan fungerar beror säkert också på hur smart VP tillverkaren har gjort sin algoritm för styrning av värmen. Det finns ju ett antal "inparametrar" som kan tas om hand på olika sätt. Utetemp, Innetemp, framledningstemp och div husparametrar som kan justeras.
Jag vart tvungen att flytta min utegivare till ett annat hörn av huset för att få en bättre och jämnare temperatur inne. I hörnet där den satt från början vart luften varm på våren och hösten p g a hur solen låg mot huset, Själva givaren satt dock i skugga.
 
C
Ställ in vettig kurva.
Öppna alla termostater max.
Skruva in returkopplen, ett i taget, i botten, och skruva ut det 1,5 varv.
Vänta tills tempen har stabiliserat sig.
Skruva ut kopplen lite där det är för kallt och in där det är för varmt. (Helst på natten när det inte är nån solinstrålning.)
Justera så ett tag tills det blir bra.
I rum som blir varma av solinstrålning eller spis eller datorer osv sätt termostaten 2 grader över tempen du vill ha i rummet (som ridax sa, ventilen står då max öppen när det är tempen du vill ha, men den stryper när det blir alldeles för varmt).

Såja.
 
Thomas59
cheetah1 skrev:
Ställ in vettig kurva.
Öppna alla termostater max.
Skruva in returkopplen, ett i taget, i botten, och skruva ut det 1,5 varv.
Vänta tills tempen har stabiliserat sig.
Skruva ut kopplen lite där det är för kallt och in där det är för varmt. (Helst på natten när det inte är nån solinstrålning.)
Justera så ett tag tills det blir bra.
I rum som blir varma av solinstrålning eller spis eller datorer osv sätt termostaten 2 grader över tempen du vill ha i rummet (som ridax sa, ventilen står då max öppen när det är tempen du vill ha, men den stryper när det blir alldeles för varmt).

Såja.
Hmm, jag använder omvänd metod för att maximera flödet. Öppnar alla flödesreglerare i golvvärmefördelaren och sedan letar jag reda på det svalaste rummet (slingan) sedan stryper jag de andra slingorna i fördelaren så att jag får jämn temp i alla rum utom sovrum/bad som jag vill ha lite svalare/varmare.

Resten håller jag med om. Det kan ta 1-2 dygn innan tempen har stabiliserat sig i varje rum och dörrarna bör vara stängda. Har man många slingor kan det bli en långdragen och mödosam process.

Är slingorna rätt dimensionerade kan man göra en grovjustering genom att mäta deltaT direkt på slangarna i fördelaren och justera så att dT är underför lika i slingorna.

Till saken hör också att det bör vara minst -5 gärna lägre temp då man gör justeringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.