Hej alla kloka,
Vi håller på och bygger hus och elektrikern är för närvarande i full fart med att dra all el i huset. Han ställde fråga om rumstermostaterna för golvvärme och om han ska sätta upp dessa.

Min mening är att dessa termostater inte är så viktiga att ha då man ändå kan reglera golvvärmen i golvvärmecentralen. Enligt honom är det jättebökigt att ställa in golvvärmen manuellt och menar på att man absolut borde sätta upp termostater i alla rum.

Hur bökigt är det att skita i dessa termostater? Känns som en onödig kostnad att bekosta att sätta upp dessa när vi förmodligen aldrig kommer peta på dom. En annan fråga är om man inte kan sätta in trådlösa termostater i efterhand om vi nu skulle tycka att det är fruktansvärt jobbigt att leva utan? De termostater vi har idag är trådbundna.
 
I vårt hus med öppen planlösning ångrar jag att jag inte tänkte på att ta bort alla termostater på nedervåningen. De är totalt meningslösa då luften cirkulerar mycket snabbare än golvvärmen reagerar.
Jag har alla på max och reglerar istället med värmepumpens framledingstemp.

Kan tänka mig att termostater gör betydligt mer nytta i avskiljda rum med dörr för att hålla rätt temperatur där inne, men det har jag ingen erfarenhet av då vi har radiatorer uppe.

Men som sagt, för golvvärme i betogplatta på nederplan med öppen planlösning skulle jag hoppa över termostater.
 
  • Gilla
cjohansson
  • Laddar…
Beror på fabrikat, jag har Wirsbo , det som nu heter Uponor och de ställdonen till termostaterna gav jag upp för länge sen, de pajar och fastnar i stängt läge.Vet inte om de är bättre idag, men de ser i princip likadana ut förutom färg och märke då.

Har du bra tålamod kan du ställa in flödena själv till respektive slinga.i golvvärmecentralen. Enda fördelen med ställdon och temostater är att systemet drar ned värme i rum som får in värme från solen. En bra hjälp kan vara att ha flödesgivare/visare monterade på resp slinga.

Mina termostater sitter fortfarande en i varje rum ifall man säljer nån dag och köparen får för sig att använda regleringen.

Min bergvärmepump reglerar hela systemet med rumsgivare.
 
  • Gilla
cjohansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.