Jag har en bergvärmepump med vattenburen golvvärme

och på Wirsbos ritning så menade dom att man ska ha termostater i alla rum.

Nu är min granne värmekonsult( har seriöst företag, har jobbat med det i 25 år)
han sa att jag inte skulle ha termostater i badrummen för att skippa ojämn temp, när man duschar o liknande plus att man vill som regel ha 0.5-1 grad varmare i badrummen så att man ställer in pannan efter det varmaste rummet, som då blir badrummen.

och det att man inte riskerade att, om än sällsynt att cirkulationspumpen får jobba mot stängda ventiler, nu är ju 2 slingor alltid öppna.

ska jag skippa termostater där eller inte?
 
Du kanske kan köra ett trådlöst system så kan du i efterhand sätta upp termostater där så behövs. Så kommer iaf jag göra. Håller förvrigt med om att reglering i badrummet är överilat - det kommer antagligen funka bra ändå - det är ju bara skönt om det är lite varmare där.
 
Jag har termostater i samtliga rum inklusive badrum, förstår inte varför man inte skulle ha det så.... Det är ju komfort man är ute efter, eller?

Att cirkpumpen får jobba mot ev. stängda ventiler kan då inträffa men då finns ju bypassen i golvvärmefördelaren sen kan man ju alltid komplettera med ett pumprelä i transformatorenheten som bryter strömmen till pumpen när inget värmebehov finns:

http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs.../Broschyrer/Onlinex_Golvvxrme/5_36_020419.pdf

Liknande tråd:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=44207
 
Jag påstår att du inte ska ha termostat i ett enda rum !
din värmepump har en utegivare & den tilverkar då bara så varmt vatten som behövs, så den kan själv hålla rätt temp.
det enda du ska göra är att strupa det fasta flödet för att få rätt temp i rumena.
har du nått rum som är extra väderberoende så kan du ha termostat i endast detta rum.

kör man utan termostater så jobbar värmepumpen helatiden mot hela värmesystemets vattenvolym & på så sätt håller du ner framledningstempen (låg framledningstemp ökar verkningsgraden)

kör man med termostater så har man oftast pumpen instäld på en högre kurva än vad som behövs, eftersom du ändå får rätt temp med termostaterna. Ett sånt system jobaraltså med högre framledningstemp & det försämrarverkningsgraden. den enda fördelan är att rörisen inte behöver vara sånoga vid instrypningen, det äe alltså av ren lathet som du måsta höpa dyra termostater & betala en dyrare uppvärmening.

när ett system inte jobbar mot hela vattenvolymen så får man kompressorn at starta & stoppa oftare & detta förkortar kompressorns livslängd
 
Visst har du rätt i det du skriver, anläggningen kommer då att jobba optimalt och därigenom minskar energiåtgången = besparing! Så lång allt väl...

Vad jag försökte förklara var att olika människor har (antagligen) olika krav på komfort. Personligen bryr jag mig inte ett dugg om jag kan spara en krona eller två, för mig betyder komfort att det är JAG som styr temperaturen i mitt eget hus. Jag vill ha lite komfortvärme på min stengolv året runt, lite varmare i badrummen, lite svalare i sovrummet. Jag har naturligtvis nattsänkning i valda rum. Absolut inte för att spara pengar utan återigen för komfortens skull, jag sover bättre när det är lite kallare. När jag sen får influensan vill jag kanske höja temperaturen lite o.s.v. Inte vill jag springa ner till VP:n eller in till fördelaren och justera detta i feberruset...banghead.gif

Jag kan förstå att många eftersträvar en så låg energiförbrukning som möjiigt och ibland gör det till en "sport" att förbruka så lite som möjligt. Det är dock ingenting för mig, åtminstonde inte just nu ;)
 
Vist vill man ha komfort, jag är likadan, jag betalar gärna för komfort.
om man har ett system utan termostater så kan man har 100% komfort ialla fall.
men vill man ha natsänkning så får man montera termostat i just detta rum.
det ända mit förslag inte klarar är att höja tempen i ett enstaka rum, eftersom värmpumpen ite har produserat varmare vatten än vad som finns i systemet.
& om jag vill höja tempen så måste jag göra det med en enkel vridning på innegivaren.
det jag så gör är att höja tempen i hela huset (jag behöver altså inte gå till värmepumpen om jag inte vil)

om man som jag kör o kör tillräckligt varmt så är det extremt sällan man vill höja tempen.
med handen på hjärtat, hur ofta höjer du tempen i ett enstaka rum?
(du kan ha olika temp i olika rum, med hjälp av dom fasta strypningarna, men du kan ej höja tempen i et rum på ett smidigt sätt)
 
CarMan skrev:
om man som jag kör o kör tillräckligt varmt så är det extremt sällan man vill höja tempen.
med handen på hjärtat, hur ofta höjer du tempen i ett enstaka rum?
Eftersom detta är mitt första år med både huset och VP så pillar jag mycket både på VP och termostaterna, föröker trimma in så där lagoom. Visst det går ju lika bra att vrida direkt på fördelaren, detta tvingas jag redan idag till i sutterängplanet eftersom jag inte är färdig där än... Vad jag redan har märkt så är det extremt små rörelser som behövs för att ändra tempen så jag föredrar nog att lita på elekroniken ändå!

Visst, när man har justerat in systemet så kommer jag självklart inte att justera någonting, förutom vid den årliga influensan då ;) Kan ju vara smidigt att höja lite i gästrumet också, vid "fina" besök!

Jag uppfattade dock den ursprungliga frågeställningen som om man skulle förbereda för termostater och det tycker jag fortfarande absolut. Dra fram lite VP-rör, upp med en apparatdosa på väggen så var det klart. Visst, det finns ju trådlösa alternativ men det är inget för mig. Tänker inte springa runt och byta batteri när det börjar pipa i hela huset....
 
Jag valde att ha pullsbreddsmodulerande termostater till min golvvärme av följande skäl:

- Alltid individuell inställning av temperatur på enkelt sätt. Kan ställ in exakt vilken temperatur jag vill ha i de olika rummen. Gästrummet står normal på 15[sup]o[/sup]C, utom när det är gäster där, osv.

- Kompensera för kaminvärme och solinstrålning. Jag har inget ställe i huset där en rumsgivare till pumpen hade varit lämplig att placera då mitt hus är avlångt och kaminvärmen inte kan sprida sig överallt.

- Jag veckopendlar, bor i huset på helgerna. Vid avresa ställer jag in så att sovrummen hålls 17[sup]o[/sup]C varma. Badrummen 19[sup]o[/sup]C varma. Övriga rum någonstanns mellan 10-15[sup]o[/sup]C.

Som ni ser så erhåller jag en mycket större flexibilitet med detta system en med ett med rumsgivare till värmepumpen.
Allt snack om att kurvan ofta ställs för högt med termostater är visserligen sant, men handen på hjärtat, hur mycket lägre blir COP om man hållen 1-2[sup]o[/sup]C övertemperatur u i systemet? Det måste vara marginellt!

För mig är alltså termostater det bästa valet, men egentligen så kan man inte säga att det ena är "bäst"; Alla hus är olika med olika förutsättningar!
 
SkaneErik skrev:
Jag valde att ha pullsbreddsmodulerande termostater till min golvvärme av följande skäl:

- Alltid individuell inställning av temperatur på enkelt sätt. Kan ställ in exakt vilken temperatur jag vill ha i de olika rummen. Gästrummet står normal på 15[sup]o[/sup]C, utom när det är gäster där, osv.

- Kompensera för kaminvärme och solinstrålning. Jag har inget ställe i huset där en rumsgivare till pumpen hade varit lämplig att placera då mitt hus är avlångt och kaminvärmen inte kan sprida sig överallt.

- Jag veckopendlar, bor i huset på helgerna. Vid avresa ställer jag in så att sovrummen hålls 17[sup]o[/sup]C varma. Badrummen 19[sup]o[/sup]C varma. Övriga rum någonstanns mellan 10-15[sup]o[/sup]C.

Som ni ser så erhåller jag en mycket större flexibilitet med detta system en med ett med rumsgivare till värmepumpen.
Allt snack om att kurvan ofta ställs för högt med termostater är visserligen sant, men handen på hjärtat, hur mycket lägre blir COP om man hållen 1-2[sup]o[/sup]C övertemperatur u i systemet? Det måste vara marginellt!

För mig är alltså termostater det bästa valet, men egentligen så kan man inte säga att det ena är "bäst"; Alla hus är olika med olika förutsättningar!

Vist försämrar du COP, när din pump får jobba mot högre vatten temp, men det kan du ju kompensera med en volymförstorare.
Men om du sänker tempen på värmepumpen istället för å termostaterna när du inte är hemma så fins det mer pengar att tjäna!

men det största besparingen blir nog att du inte förkortarlivslängden på pumpen om du kör utan termostater, som du beskriver dutt system så måste du nog ha en himmla massa stert/stopp, specielt när du inte är hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.