Tänker byta termostater på radiatorerna, men vilka och vilken typ ska jag välja? Har bl.a. sett varianter där en givare sitter på en tråd som man sätter intill/under radiatorn.
Byter man bara termostaten, eller bör ventilen också bytas?
 
Redigerat:
  • Gilla
Donwoody
  • Laddar…
Vilka radiatorventiler har du?
Ibland måste du byta även vetil (dock ej ofta) men de kan ju vara bra att se över funktionen på denna

En bild säger mer än 1000ord
 
Missionären skrev:
Vilka radiatorventiler har du?
Ibland måste du byta även vetil (dock ej ofta) men de kan ju vara bra att se över funktionen på denna

En bild säger mer än 1000ord
Den här typen, termostaten i mitten:
http://aalborgenergiservice.dk/images/3termostater.jpg

Ska ladda upp en bättre bild...:blushing:

Finns det någon poäng med separat givare?
 
Sådana här sitter i hela huset:
32073093.jpg
 
Om jag hade varit du...(lustigt skrivit) så hade jag även bytt radiatorventil..men du får då seupp med att du kan få byta knärör (det är det böjda från ventil till radiator) om det är fel koning på det.
De kostar inte så mycket och då vet du att allt e nytt å frächt.
 
Varför vill du byta? Fungerar de inte? Hur vet man att de inte fungerar isf?
Mina är av den sorten som du hade på bilden, längst till vänster. Som jag ser det, betydligt äldre än dina.
Dock har jag några som ser ut som dina.

Det jag funderar på är huruvida det lönar sig att byte eller mecka med det?
Hittade på Conrad sådana med en liten display som du kan ställa önskad rumstemp. Dessa kände jag mig sugen på. Kostar ca 400st och för ett hus blir det ju några spänn.

Mina termostater på undervåningen har jag monterat bort och testat utan. Dock har jag fått känslan att det drar mer pellets efter detta. Om det är pga det eller något annat vet jag inte men känslan finns där.

Jag har svårt att tänka att det sparar in sig om man lägger 4-6000 på nya termostater....

Om jag får reda lite på hur du tänker så kan jag kanske ta lite hjälp av detta. . .
 
Hur många ventiler avser du ev byta?
 
Missionären skrev:
Hur många ventiler avser du ev byta?

Jag? Då är det runt 10st som är tanken. Har fler men det är ingen större panik med det. Alla på nedervåningen ska iaf bytas isf. Det är 9st.
 
Min grundtanke är att försöka minska på min energiförbrukning, och som ett led i den planen vill jag ha säkert fungerande radiatortermostater. (Tänker också utöka radiatorvolymen något med ett större radiatorer i två rum samt ett nytt i hallen som helt saknar idag. Skulle vilja få ut samma effekt men hålla mig inom ett lägre temperaturområde till fördel för värmepumpen, men det är kanske ett annat ämne...)
5 stycken termostater rör det sig om som kan bytas ut.
Finns det någon poäng med separat givare till termostat?
 
Dauen skrev:
Min grundtanke är att försöka minska på min energiförbrukning, och som ett led i den planen vill jag ha säkert fungerande radiatortermostater. (Tänker också utöka radiatorvolymen något med ett större radiatorer i två rum samt ett nytt i hallen som helt saknar idag. Skulle vilja få ut samma effekt men hålla mig inom ett lägre temperaturområde till fördel för värmepumpen, men det är kanske ett annat ämne...)
Tror inte att termostater är rätt väg att gå för att sänka framledningen. Om du inte har varmare i rummen än du vill ha nu kommer inte rummen förbruka mindre energi.

Därmot låter fler och större radiatorer som en bra idé, då kan du ju sänka framledningen.

Dauen skrev:
Finns det någon poäng med separat givare till termostat?
Om ventilen (och termostaten) placeras på en plats som inte ligger hyffsat "fritt" i rummet så kan man få bättre resultat med separat givare. T.ex. om det hamnar en gardin över radiatorn eller om termostaten hamnar under radiatorn. Står radiatorn fritt i rummet tror jag inte du vinner något på separat givare.
 
Har du en värmepump så ska du så långt det är möjligt undvika termostater då den fungerar bäst mot en konstant vattenvolym där man justerar in pumpens system och cirkulationspumpens hastighet så att du får rätt temperatur differens. (OBS! utgå alltid från hur man justerar din värmepump)
Så i ditt fall öppnar du samtliga termostater fullt. Finns det sedan något rum där du vill ha lägre temperatur så kan du där montera en fast "ratt" som du stryper flödet med, dessutom billigare än ny ternostat och ventilhus.
Vill du totalt sänka din utgående temp så gäller det att byta element, men det förutsätter då att din värmepump kan nyttja det. Finns även någon form av elementfläktar som kan monteras men där har jag ingen erfarenhet.
 
Ifall någon tror något annat, så håller jag med AndersS ang. termostater och värmepump. ;)
 
Haha, jag tänkte faktiskt på dig -MH- när jag läste dethär :)

Men det är ju helt riktigt, termostater går inte ihop med en Värmepump, den vill helst sköta allt själv.
 
Vet inte riktigt om det har betydelse i frågan, men jag kör "fulpump" ZiriusM2 (direktkondensering, "on/off") mot acktank. För tillfället utan shuntautomatik..
 
AndersS skrev:
Har du en värmepump så ska du så långt det är möjligt undvika termostater då den fungerar bäst mot en konstant vattenvolym där man justerar in pumpens system och cirkulationspumpens hastighet så att du får rätt temperatur differens. (OBS! utgå alltid från hur man justerar din värmepump)
Så i ditt fall öppnar du samtliga termostater fullt. Finns det sedan något rum där du vill ha lägre temperatur så kan du där montera en fast "ratt" som du stryper flödet med, dessutom billigare än ny ternostat och ventilhus.
Vill du totalt sänka din utgående temp så gäller det att byta element, men det förutsätter då att din värmepump kan nyttja det. Finns även någon form av elementfläktar som kan monteras men där har jag ingen erfarenhet.
Spinner vidare lite på denna tråd, då jag tycker att den ligger i linje med min frågor.

1. Räknas en frånluftsvärmepump också som värmepump i detta fall?

2. En annan fundering är att det finns förinställda termostater att köpa tex till 23 grader, är det nån vits med dessa i en villa? De borde ju innebära att man måste ha högre temp i kretsen för att funka?

3. Ska man tro på reklamen att man bör byta termostater efter 10-15 år?

4. Hur vet man att en termostat verkligen öppnar fullt när man vrider upp den på max?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.