Det sägs att om termostatgivaren ligger i VP-rör i golvet så skall det vara enkelt att byta den. Men hur ser man till att givaren, som sitter i ändan på den sladdriga kabeln, kommer till rätt position i VP röret?
 
Är det lagt som det skall så är änden på röret eller slangen pluggad, oftast med smältlimmet man limmat värmekabeln med. Är det så är det bara att trycka in givaren så långt det går.
 
Sen mätar man med den gamla givarkabeln. Då vet man iaf att man har kommit minst lika långt in med den nya.
 
eller stoppar ner en dragtråd, då ser man hur långt den når innan den bottnar.
 
Putta på givaren med tex najtråd eller något annat halvhårt som ryms i röret. Tryck på till de tar stopp.
 
Klipp av en dragtråd i plast och tejpa fast givaren på dragråden.
Nästa gång du ska byta givare drar du bara upp dragtråden och givaren
 
magnu skrev:
Klipp av en dragtråd i plast och tejpa fast givaren på dragråden.
Nästa gång du ska byta givare drar du bara upp dragtråden och givaren
Hmmm, inte så dumt. Tackar för det!
 
magnu skrev:
Klipp av en dragtråd i plast och tejpa fast givaren på dragråden.
Nästa gång du ska byta givare drar du bara upp dragtråden och givaren
Eh.. hur hjälper detta? att få UR givaren är ju aldrig något problem. Men jag kan inte se hur ovanstående kan göra det enklare att få in en ny (Om du inte dragit röret i ett U, så du har båda andarna av röret i termostatdosan :D)
 
Rrrrr skrev:
Eh.. hur hjälper detta? att få UR givaren är ju aldrig något problem. Men jag kan inte se hur ovanstående kan göra det enklare att få in en ny (Om du inte dragit röret i ett U, så du har båda andarna av röret i termostatdosan :D)
Han menar nog att man ska lämna den delen av dragtråden som man klippt av i röret tillsammans med givaren.

//Patrik
 
Ni menar en hård tråd för att putta in givaren.. en "knuff-tråd" då alltså? :)
 
Rrrrr skrev:
Ni menar en hård tråd för att putta in givaren.. en "knuff-tråd" då alltså? :)
Ja, precis. Kanske finns färdiga sådana att köpa hos grossisterna... :wow:

//Patrik
 
Jag tänkte snarare på den dragfjäderi plast som man puttar in i röret för att sedan dra kablarna med.

De finns ju att köpa på rätt många ställen. Att sedan klippa till dem i lämplig längd är ett mindre bekymmer.

CO tar 49 kronor för sin dragfjäder
 
Du får nog förklara lite bättre:) eller så är det bara jag som är trög, för jag förstår inte vad du menar...
 
Man matar ner en bit styv dragtråd tillsammans med givaren tills det tar stopp i änden på det pluggade röret som ligger i flytspacklet. Sen kapar man bara dragtråden i lämplig längd så att "matningsändan" går att gömma i väggdosan till det är dax att byta.
 
Idiotförklara mig gärna, men jag fattar endå inte...
Hur blir det lättare att få ner den nya givaren med denna dragtråd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.