M
Har lite begränsad varmvattenkapacitet med en klen elpanna som levererar varmvatten med plattvärmeväxlare. När man börjar tar en dusch så är varmvattnet fram till termostatblandaren 65 grader, sedan sjunker temperaturen på varmvattnet kontinuerligt för att efter 20 min vara 30 grader.

Jag tänkte att en termostatblandare skulle kunna hantera detta och leverera inställd temperatur på, tex 40 grader eller vad normal duschtemp nu är, enda tills inkommande temperatur är lägre än inställd. Istället får man kontinuerligt vrida på värmeratten för att duscha i konstant temperatur. Till slut står den på max bara för att få normal duschtemperatur.

Har bytt blandare och har samma fenomen. Är detta normalt beteende eller finns det något annat som kan orsaka att den inte håller inställd temperatur?
 
Åsa Lund
Sätt in snålspolande handtag i duschen så räcker det varma vattnet längre.
Plus termostatblandare för komforten.
 
M
Kanske var otydlig :) Jag har alltså redan en termostatblandare som beter sig som jag beskrev
 
Hoppas inte att det bara är en enda person som duschar på dessa 20 minuters vattenspolande.

Många termostatblandare är konstruerade för visst temperaturspann på kall- & varmvatten, tex
Kall 5-25°
Varm 50-80°
Vid andra temperaturområden så kommer inte blandaren att fungera optimalt.

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/dos_10_8341954_gruppfil.pdf
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
En dusch kan förbruka 20 liter per minut. 20 minuter är 400 liter.
Ett fullt badkar är 180 l.
du använder mer än två hela badkar till att duscha en gång. Inte konstigt att varmvattnet tar slut.

Man kan räkna schematiskt med att en kubik ljummet vatten kostar 50 kr.
Du duschar upp 20 kr varje gång. Om du duschar varje dag så över 7000 kr per år.

Det finns duschmunstycken som ger ca 10 liter per minut men ändå bra komfort. Om du skaffar ett sånt och håller dig till att duscha i tio minuter om dagen så sparar du 5000 per år.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
En dusch kan förbruka 20 liter per minut. 20 minuter är 400 liter.
Ett fullt badkar är 180 l.
du använder mer än två hela badkar till att duscha en gång. Inte konstigt att varmvattnet tar slut.

Man kan räkna schematiskt med att en kubik ljummet vatten kostar 50 kr.
Du duschar upp 20 kr varje gång. Om du duschar varje dag så över 7000 kr per år.

Det finns duschmunstycken som ger ca 10 liter per minut men ändå bra komfort. Om du skaffar ett sånt och håller dig till att duscha i tio minuter om dagen så sparar du 5000 per år.
Var har du fått för dig att TS duschar i 20 min?
Håll inne med pekpinnarna.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Var har du fått för dig att TS duschar i 20 min?
Håll inne med pekpinnarna.
I TS första inlägg står följande:
M Muuuuurtin skrev:
sedan sjunker temperaturen på varmvattnet kontinuerligt för att efter 20 min vara 30 grader.
Detta uppfattar iaf jag som att TS duschar kontinuerligt i 20 minuter.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Ajf-n det missade jag...men pekpinnarna kan man hålla inne ändå, finns ingen anledning att ha åsikter om hur någon annan duschar.
 
Åsa Lund
Fotografen Fotografen skrev:
Ajf-n det missade jag...men pekpinnarna kan man hålla inne ändå, finns ingen anledning att ha åsikter om hur någon annan duschar.
Han får väl duscha hur länge han vill men i så fall får han leva med att vattnet tar slut
Troligen inget större fel på hans blandare
 
Nä så kan det vara, jag hade samma fenomen när jag bodde med 30-literberedare. Räckte till en dusch, men glöm att diska efteråt (eller tvärsom...).
 
Åsa Lund
Gissar att TS har minst 100 liters beredare, troligen 200 eller så
 
M
Hehe, nu duschar jag ju inte 20 min särskilt ofta, tog det mer som exempel för hur blandaren beter sig i extremfallen. Pannvolymen är 180l för den intresserade :p

Tycker ändå det är konstigt, för även när varmvattnet befinner sig inom arbetsintervallet (kollade upp specen för blandaren) så klarar inte blandaren att kompensera för sjunkande vv temp själv utan man måste vrida på varmare inställning för att hålla samma temp som innan. Trodde vitsen med termostatblandare var att den skulle hålla inställd temperatur när inkommande vv temp varierar.
 
I teorin skall det fungera så, men i praktiken så får man justera upp värmen när varmvattnet blir svalare. Eller sänka då det är varmare.
Det är i alla fall min erfarenhet.
 
  • Gilla
Muuuuurtin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.