Hej,

Jag försöker förstå hur de trådlösa termostaterna som finns i marknaden lirar/kommunicerar med nibe f730. Googlar man på trådlös termostat får man ett gäng olika termostater men frågan är vilka protokoll de kommunicerar med? Och kan man tex köpa 4 st olika termostater som man placerar i olika rum? Hur kopplas de då med Nibe pannan så att den fattar vilken termostat som ska styra vilken slinga?
 
Finns inga trådlösa innegivare från NIBE till F730. Har man både innegivaren som följde med och RMU40 så måste man välja vilken av dem som eventuellt ska påverka värmestyrningen i F730. Inte mer än en kan vara styrande. Vilka trådlösa termostater tänker du på?
 
J Josth skrev:
Finns inga trådlösa innegivare från NIBE till F730. Har man både innegivaren som följde med och RMU40 så måste man välja vilken av dem som eventuellt ska påverka värmestyrningen i F730. Inte mer än en kan vara styrande. Vilka trådlösa termostater tänker du på?
Jag har sen tidigare fått ett gäng trådade termostater från märket Heatup som ska passa Nibe f730 men min byggare säger att han vill att vi kör på trådlösa termostater istället. Men då går det alltså inte menar du utan man måste köra trådat?

Sen kanske en givare och termostat är två olika saker? Givaren (utomhus samt inomhus givare) är väl något som följer med pannan från nibe och ska placeras utomhus respektive inomhus. Medans termostaten är något som styr tempen i slingorna?

Här exempelvis hitta jag en användare som har vad jag tror är en trådlös termostat (se bilden i inlägget)
https://www.byggahus.se/forum/threads/hoegtryckslarm-varje-natt-pa-nibe-f730.419419/
 
Redigerat:

Bästa svaret

Ok, då är lite bättre med på vad du menar. Det är skillnad på en temperaturgivare och en termostat. Temperaturgivaren ger signal om temperaturen till F730 så styrsystemen kan räkna ut den lämpligaste temperaturen att skicka ut på värmevattnet runt om i huset. Termostater sitter t.ex. på radiatorerna eller golvvärmeslingorna för att finjustera temperaturen där och har inget direkt att göra med F730. Dock är det så att en värmepump alltid behöver ett rejält flöde genom värmesystemet för att fungera bra och ha hög verkningsgrad. Därför skall alla termostater stå på max förutom ett par stycken i sovrummen om man tycker det blir för varmt där. Bäst om det finns andra möjligheter till fast nedstrypning av flödet i de rummen så alla termostater kan stå på max. Då kan man slippa skaffa några termostater alls utan F730 styr värmen överallt i huset.
 
  • Gilla
Rillehouse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.