GomorronYxskaft
Den är urkopplat men funderar på att koppla på den igen eftersom cirkulationspumpen blir varm när flvppumpen gör vv så stänger växelventilen av flödet till golven. Tänker att om termostaten vart där så hade den släppt på lite returvatten. Men när jag känner på den vita termostaten så kan jag inte skruva på den. Byta? Eller finns det knep att "smörja"? Piggen är ok.
 
  • Hand som håller en fast skruvad vit termostat för värmesystem, märkt med inställningsskala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med cirkulationspump och termostat som inte kan justeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en vit termostat intill en ventilmekanism med koppartråd och röranslutningar, med fråga om termostaten bör bytas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med vattentank, cirkulationspump, rör och ventiler i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
En maxtermostat som lämnar en konstant temperatur Har nog sagt upp sig invändigt , byt , när växelventilen
stänger så det blir inget vatten på returen , ser ut som det sitter en baypass till höger om pumpen , den ska göra så ett flöde går över pumpen hela tiden , är den öppen
 
GomorronYxskaft
Ok men kan vattnet gå via bypassen även om CP sitter där den sitter?
 
R
En liten tankvurpa när man ska se bilder och allt inte är med så det syns på bild , lätt hänt ,
Har du termoventiler på någon fördelare för GV , stänger dom så gör bypassen nytta , vattnet kan gå runt
Har du fler matningar till ex radiatorer ,
Eftersom den är öppen helt nu så blir det tvärstopp på allt flöde i den delen och pumpen går mot stopp när VP stänger för VV Sitter den där så blir det nog lite öppet från kalla sidan med ett litet flöde över pumpen , risken är att om det blir så varmt att
termon vill stänga helt så är du tillbaka på ruta 1 med tvärstopp
Kan du inte vrida på termon någotsånär lätt så har den fallerat , byt den och prova först innan du göt något annat
En sak kan gå att göra , stoppa cirken när VP gör VV , kan inte säga hur på distans samt har inget EL-schema på VP
 
GomorronYxskaft
Bra förslag då förstår jag bättre. Hattarna är av på termostaterna på stigarledningarna till golvvärmeslingorna. Vet inte om jag skulle försöka installera knäpptank/arbetstank. Blir knäppningar samtidigt nämligen .. men det kanske inte gör så mycket?
 
R
Du har redan en tank som synes , så blir kanske inte bättre med en tank till eller är den bara för VV , kan du utröna var knäppningar är ?
Det är normalt med knäpp efter sen VP har gjort VV , när ventilen stänger så går det snabbt och det är bra varmt i rören på VP ,
då far det ut riktigt varmt till rör och slingor med exspantion och rörelse på dessa .
Ventilen skulle stänga saktare för att undvika detta , men då kommer det bli lite svalare vatten till VV-laddning och kyla ner VV ,
inte bra det heller , så det är inte mycket att göra åt
Det skulle gå att sätta en 50 liter tank ( obs VP har 20 eller 25 anslutningar ) i serie ( blir då en knäpptank ) mellan VP och cirkpump , då kommer det varma att späs ut och förhindra hetvatten ut på rör och slingor
Fundera och kom tillbaka
 
GomorronYxskaft
Det är tank till vv. Knäppningarna blir efter vv som du säger. Det knäpper i golvet på första våningen. Inte så störande för det är inget sovrum.
 
R
Vet du var det knäpper i matarrören eller golvet ? Är det matarrören så kan dom ligga mot trä och spänna , rör dom sig lite så knäpper det , en del som haft det har försökt att centrera rören med gott resultat , andra har smörjt med någon silikonolja .
Är det i golvet så blir det svårt och en s.k. knäpptank i serie med matarröret måste till , tänk då på dim på rören från VP så det blir samma dim på tankens rör om möjligt , annars får du en strypning där , en VVB kan användas som knäpptank men måste vara min 20 mm anslutning ,även om dina andra rör är 22-25 , då blir det inte en strypning som gör något , men absolut inte 15
 
GomorronYxskaft
Aha! Mycket bra info. Jag får kolla upp detta tack :)
 
GomorronYxskaft
Och smart med info om matarledningarna. Det låter mest där ledningarna går från källaren upp till fördelarna på entreplan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.