Håller på att förbereda för nytt golv med vattenburen golvvärme och ska dra lite elrör för termostater.
Jag hade tänkt använda vanliga rumstermostater, dvs som inte har någon avkännare till golvet, utan känner av rumsluften.
Men jag har sett att det finns dels rumstermostater och golvtermostater som golvvärmetillverkarna marknadsför.
När används golvtermostater?

Är det väldigt noga med var i resp. rum termostaten sitter?

/L-O
 
Vad jag vet så används golvtermostater enbart till elektrisk golvvärme, som en temperaturbegränsare så inte golvet blir så varmt att det tar skada.
När man har vattenburet så brukar man enbart använda rumstermostater. Vattentempen begränsas redan vid shunten så att den inte kan bli för hög.
Rumstermostaten ska sitta på ett ställe där den inte utsätts för direkt solljus utifrån. Det vanliga är väl att man sätter den på en innervägg, inte bredvid ett fönster t ex
 
Ok då förstår jag! Tack för svaret!
Tänkte faktiskt sätta termostaterna på innerväggar i alla aktuella rum. Problemet är att ena rummet har två glasväggar i söder/västerläge, så det blir svårt att undvika solljus...
 
lordi skrev:
Vad jag vet så används golvtermostater enbart till elektrisk golvvärme, som en temperaturbegränsare så inte golvet blir så varmt att det tar skada.
När man har vattenburet så brukar man enbart använda rumstermostater. Vattentempen begränsas redan vid shunten så att den inte kan bli för hög.
Rumstermostaten ska sitta på ett ställe där den inte utsätts för direkt solljus utifrån. Det vanliga är väl att man sätter den på en innervägg, inte bredvid ett fönster t ex
Nja det där va inte riktigt sant. Det finns golvgivare till tex Wirsbos system. Ska man ha jämn temperatur på ett klinkersgolv är det ett måste.
 
Ok, det var mer än jag visste. Alltid lär man sig ngt nytt. Har installerat många golvvärmeanläggningar, men det har aldrig projekterats golvgivare i de systemen. Om slingorna läggs rätt så brukar det bli jämn värme ändå tycker jag.

Jag är av den åsikten att det inte är temperaturen på golvet som är de viktiga utan temperaturen i rummet. Börjar man känna att det är riktigt varmt och gott under fötterna så skickar man troligtvis ut för mycket värme, och gör av med för mycket energi.
Det är samma som med radiatorer, ju svalare man kan ha dem, med acceptabel rumstemp desto bättre.
 
Det är väl en smaksak men nog vill jag ha minst 27 grader på klinkergolvet i badrummet, och det blir svårt att hålla det jämt utan golvgivare.

Jag kopplar så att golvgivaren står på maxbegränsning 28 grader och rumstermostaten på 24 grader, då är golvet varmt och gott utom sommartid när det är värmebölja, då blir det så varmt ändå att rumstermostaten slår av...
 
Vilken höjd ska termostaterna sitta på?
Läste hos några tillverkare att man rekommenderade ca 1,5m. Men min rörmokare tyckte att jag skulle sätta dom lägre.
Speciellt i entren med klinkergolv på betongplatta, eftersom det är svårt att få avstånd från t.ex. ytterdörren, så tyckte han att det är bättre med lägre. En tänkte höjd skulle vara ca 1,10 för att linjera med lysknappar.
Skulle den höjden vara OK?
 
B
Hörde siffran 1,20 m nämnas någonstans. Men jag vet inte varför det ska vara precis den höjden. Någon som vet?
/Balthazar
 
Enl R1- Riktlinjer för inneklimat så är det så att för arbetslokaler så gäller att rumstemperatur skall mätas 1,2 m över golv för rum som används för stående arbete och 0,6 m över golv som är avsedda för sittande arbete.
Jag tror att kanske något sådant kan ligga bakom

Balthazar skrev:
Hörde siffran 1,20 m nämnas någonstans. Men jag vet inte varför det ska vara precis den höjden. Någon som vet?
/Balthazar
 
Eller något med elsäkerhetsföreskrifterna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.