Hej allihopa!

Kan någon hjälpa mig med hur mycket jobb och material som skulle krävas för att koppla in 2 termostater till min golvvärme?

Detta är gjort förra året, och det är vattenburen golvvärme fördelat på 2 kretsar. En i badrum och en i hall, rummen gränsar till varann och är bägge två flytspacklade med klinkers.

Rörmokaren då rekommenderade att inte ha termostat då detta skulle fungera bättre, att bara strypa returflödet på respektive slinga.

Men det är riktigt svårt att justera in bra.

Är det för sent att komplettera med termostat nu?

Tack för svar!
 
  • Vattenburen golvvärmefördelare med kopplingar, pump och ventiler i ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga problem, bara skruva av den gråa ratten uppe till vänster och stoppa dit en sån här.
http://www.lksystems.se/sv/lk-termostat-m60_77746662.aspx
Du kanske redan har en sån liggande om inte rörmokaren tog med sig den, har för mig att den ingår i ett M60 paket.

Edit:Läste lite för snabbt, du kan inte ha 2 termostater på den där endast 1.
 
Termostat kommer inte hjälpa dig. Det är shuntning och strypning som är melodin för att justera in slingorna. Sen kan termostat vara bra som max temp begränsare.
Tror du menar ställdon? De funkar förutsatt att du har justerat in slingorna bra först. Men frågan är om det är värt det då golvvärme i flytspackel/klinkers kan vara ett rätt trögt system.

Vad har ni för problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.