Hej!

Håller på att försöka ställa in ett element så rummet kanske håller 5-10 grader i vinter. Jag kommer inte kunna justera temostaten efter hand få huset är avlägset.

Hur jag än vrider är elementet tokvarmt (rummet också) och man hör vattnet susa igenom elementet.

Har försökt vrida fram och tillbaks samt knacka men inget hjälper. Kan man ta isär och undersöka/byta termostaten utan att det sprutar varmt vatten?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser inte ut som ventilen är bytt? Är den inte det kan funktionen saknas och stiftet som termostater ska trycka in sitter fast. Dessutom behöver du ha rätt ventil, alltså TA hydronics.

Mvh
 
Ventilen är t-kopplingen i metall? Kan den vara fel?
 
Ja den kan vara fel, har du tex MMA har dem egna ventiler som deras termostater passar på. Det är även på ventilen du ställer in ditt kv värde för radiatorn
 
Och för att svara på din andra fråga ang om det sprutar vatten. Nej det kommer inte spruta vatten om du bara tar av termostaten, det är ventilen som håller tätt. Men eftersom termostaten ser så pass ny ut antar jag att det är ventilen.
 
Ta loss termostaten och kolla så att stiftet på ventilen går att trycka in.
 
Ok, måste köpa polygrip imorgon. Lyckas inte rubba metallringen för hand.
 
Krilleman
Ser ut som en nybytt TA ventil. Det borde inte vara problem med denna då dom har den kraftigaste fjädern på marknaden...
 
Om jag trycker direkt på nålen tystnar flödet men termostaten verkar inte klara samma sak :/.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
krilleman_215 skrev:
Ser ut som en nybytt TA ventil. Det borde inte vara problem med denna då dom har den kraftigaste fjädern på marknaden...
Den pryl som ser nyast ut i huset!
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Om det går att få in "piggen" med handkraft, så flödet slutar, så är det något fel på termostaten.

Satt den OK på gängan?
 
Hittade en likadan termostat på ett annat element, fjädern var mycket mycket hårdare på den. Funkar om man byter plats på dom. Vete tusan om jag kommer hitta en ny termostat imorgon innan jag åker hem, på den affär jag hittade (k-rauta förstås) fanns bara danfoss och dom verkar inte passa ventilen. Kan man spänna fjädern på något sätt?
 
Annars kan du ju hålla piggen intryckt "lagom" mycket med t.ex. en skruvtving. Det är bättre/billigare än fullt blås, men svårt att hitta lagom "inställning" såklart.
 
Krilleman
En vanlig tving (som askeholst skriver) eller en vanligt slangklämma fungerar "så länge"... Bara piggen hålls inne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.