Har en fråga angående termostaten på min varmvattenberedare. Enligt vredet så är temp inställd på 40 grader men vattnet som kommer från kranen går inte att ta på. Sedan vrider jag vredet mot max så klickar den runt 70 grader fast den är inställd på 40grader. 40 grader ställde jag enbart in på för att verkligen testa varför vattnet är så himla varmt. Sen så fort jag använder vatten för att tvätta händerna aå går beredaren igång och kör det kan jag se på enegimätaren jag har den går på max 3kw och länge. Nu till min fråga ska jag byta en 300 liters thermia från 1997 till en ny 100 eller 200 liters nibe eller nåt annat märke rekomendera gärna märken. För det blir max 1 dusch om dagen och tvätta händer och skölja av disk. Kan man byta termostat till nåt universal helst digital?
 
  • Termostatvred inställt på 0 grader med temperaturskalor och funktionsetiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur länge lät du VVBn stå från att du sänkte temperaturen till 40° fram tills du tappade varmvatten?

På utgående varmvattenledning bör (ska) det sitta en blandningsventil som man bör ha ställd på minst 50° men max 65°.

Hur värmer du upp utrymmet där VVBn står?
För den värme som VVBn läcker värmer upp utrymmet som den står i, så värmen kommer till nytta.

Energin kan aldrig förbrukas utan bara omvandlas till annan form.

En elektrisk VVB har 100% verkningsgrad.

Det åtgår precis lika mycket elenergi (ström) att värma en viss mängd vatten från en viss temperatur till en annan temperatur, detta oberoende om det är en elpatron på 500W eller om det är en på 3000W (3kW), den enda skillnaden är att det kommer att ta sex (6) gånger så lång tid med 500W än det tar med 3kW.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur länge lät du VVBn stå från att du sänkte temperaturen till 40° fram tills du tappade varmvatten?

På utgående varmvattenledning bör (ska) det sitta en blandningsventil som man bör ha ställd på minst 50° men max 65°.

Hur värmer du upp utrymmet där VVBn står?
För den värme som VVBn läcker värmer upp utrymmet som den står i, så värmen kommer till nytta.

Energin kan aldrig förbrukas utan bara omvandlas till annan form.

En elektrisk VVB har 100% verkningsgrad.

Det åtgår precis lika mycket elenergi (ström) att värma en viss mängd vatten från en viss temperatur till en annan temperatur, detta oberoende om det är en elpatron på 500W eller om det är en på 3000W (3kW), den enda skillnaden är att det kommer att ta sex (6) gånger så lång tid med 500W än det tar med 3kW.
Jag lät den stå 1 dygn. Men så fort jag bara öppnar kranen och tvättar händerna så går den igång. Är det normalt? Blandningsventilen är jättetrög av nån anledning. Utrymmet är en tvättstuga utan element och självklart den värmer ju upp utrymmet. Jag tänkte köpa en ny beredare typ 150 eller 200 liter för jag tror den inte förbrukar så mycket på tomgång men sen blir jag ju rädd att det kommer bli iskallt på vintern i tvättstugan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.