Hej.
Jag har tänkt att byta ut mina gamla termostater (eller om det bara är vred).
Problemet är att när jag kontaktat Danfoss och MMA så har dom sagt att de inte har termostater till ARCU ventilerna och de har inte heller någon adapter.
Den enda lösningen de hänvisar till är att byta ut alla mina ventiler till MMAs utbytesventil.

Är det någon här som vet någon annan lösning?
Är inte så jättesugen på att slänga ut 9000:- på att byta ventiler när de gamla fungerar alldeles utmärkt.

Är det någon som har koll på vilken gänga det är på termostat-fästet på ventilerna?
Kanske skulle det vara möjligt att bygga en egen adapter om detta är nödvändigt.
 
  • ARCU ventil.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hur många rad har du i din villa?? 1 eller 2 rörs?
 
Det är ett rörs system.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
hur många element?
 
18 stycken

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Hej Varför byta om dom funkar?Borde vara 22x1.5 men kan du inte vänta till sommaren.Tror dom heter k100 men är inte säker.
 
Hej.
Jag kanske var lite otydlig i mitt första inlägg.
Jag vill altså INTE byta mina ventiler för de fungerar aldeles utmäkt men jag måste byta termostaterna på alla elementen.

När jag frågat MMA och Danfoss har de båda sagt att jag behöver byta ventilerna om jag ska ha någon termostat av deras märke och det är jag inte alls sugen på.

Tack i alla fall för svaret att du tror att det är K100.
 
Hej okej men 9000 menar du att du måste byta hela kopplet?Eventuellt kanske du kan sätta en inomhusgivare och köra utan termostater,kanske kan vara en ide.Är det en värmepump du har.
 
Ja 9000:- är för inköp av nya ventiler. De 9000:- hade varit roligare att lägga på något som är trasigt.

Jag har fjärrvärme Jag har även funderat på inomhusgivare men byter hellre termostaterna om detta är möjligt då det skulle bli jämnare värme i hela huset.
 
Okej Vet du om du har en förinställning på termostaten eftersom du inte kan justera flödet på kopplet och hur ser planlösningen ut.Jag ska kolla upp om du kan sätta dit adapter i stället men dom termostaterna du har är lite ovanliga.Förinställningen menar jag på ventilhuset som termostaten sitter på.

EDIT Det står inget nummer på kopplet
 
Redigerat:
Jag har inte sett någonting som jag skulle kunna misstänka vara någon förinställning. Är ganska novis på det här.

Planlösningen är 97 kvadrat källare. 97 kvadrat nedervåning och 47 kvadrat ovanvåning.
Det är ett hus byggt 1970 och det har varit oljepanna från början alltså är elementen dimensionerade för högtemeratursystem.
 
Okej Jag ser att förinställningen sitter dolt.Håller på att undersöka men är inte på jobbet men jag har hittat nåt som heter rfa 33/34 som ska ersätta din modell men måste kolla om man kan köpa själva termostaten löst men ska man inte ta för givet att det går (dom ska ju inte göra det lätt för oss) återkommer.
 
Hej Har kollat upp rfa 33/34 men den ser ut att bara finnas med handratt vad jag kan se och på den så är det 28x1.5 så det verkar skita sig men jag ska till jobbet i morgon och se men misstänker att din modell har utgått.Läcker dom termostaterna som du har nu eller verkar dom inte fungera alls?
 
Tack.
Är 28x1.5 fattningen till handratten/termostaten så skulle det nog kunna stämma med vad som sitter där idag.
Jag har kollat med skjutmått innan och då var det ca 27mm innerdiameter på termostaten och ca 28mm ytterdiameter på ventilen (var ett tag sedan så jag minns ej exakta mått. Kan mäta när jag kommer hem)
Termostaterna läcker inte men de är trasiga. De flesta är helt sönderskruvade och några är kanske som dom ska men så pass gamla så de borde bytas i vilket fall som helst.
 
Hej problemet som jag ser det är att det kan bli problem att bara byta själva termostaten för du saknar ventilhus(såg inte det först) så det kan bli lite problem att hitta rätt modell till ditt koppel så flödet blir rätt.Jag ska undersöka om det finns renoveringssatts till dina termostater men hoppas inte på för mycket.Du har inget papper på vvs på huset så man kan se vad det är för typ av koppel eller om det står något nummer på själva kopplet eller termostaten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.