Min bror har förljande termostat som ska styra varmvattnet till handdukstorken.
Problemet är att torken går på maxvärme jämt oavsett hur man än vrider på termostaten som ska vara enbart något år gammal. Vad kan vara fel? Vad göra? Vad heter modellen av termostat om man ska byta?

IMG_2583.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2584.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2585.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
jag vet inte skillnad på termostat och handratt? Vad är skillnaden? Vad ska jag göra?
De är en ratt mycket riktigt som går att skruva på. Står inga grader eller så på den..
 
Redigerat:
Y
Borde ju att strypa den lite iaf.

Jag hade tagit skiftnyckel, skruvat av plastratten och ev. splinespinnen. bakom den finns en pigg. tryckt skiftnyckeln på piggen å kollat så den åker in och ut utan problem. Om problem så hade jag knackat på den med hammaren till den skärper sig. :)

ifall det bara är den handukstorken och kranen som blir glödhet med risk att bränna sig så hade (före jag läste legionellinlägget) lossat andra rörets mutter och strypt flödet med en insex... Nu kan det ju vara något fel med husets värmesystem så alla har glödhett vilket man bör felanmäla.

Förövrigt var det intressant att läsa att denna underliga installation numera är förbjuden.


(termostat = fjäder eller nåt i plasten som anpassar sig å stryper temperaturen i smyg. men som nämnts så är det renodlad ratt utan smygjusterare)
 
Redigerat:
hur får jag av plasthatten? Drog i den men inget hände
 
Y
Skruva ut den max, som om du ville ha max värme.. Så kan du komma åt muttern och vrida på muttern.
 
Krilleman
Skiftnyckel på den stora muttern precis i kanten på plasten.
 
Skruva på denna?


IMG_2585.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Ja.
 
det sprutar väl itne vatten då bara?


tack alla! (y)
 
Krilleman
Nej
 
tack krilleman
 
Krilleman
Prova att stänga flödet genom att tvinga in stiftet bakom ratten (som du ser när du demonterat den)

Bra hjälpmedel kan vara en tving. Svalnar torken efter en stund så kan det vara en variant av handratt som inte går att stänga!
 
vad ska man då med ratten till?!
 
Krilleman
Rent estetiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.