Är det någon som förstår varför den börjat låta så här?
Det är en termostat till elektrisk golvvärme som installerades för ca 10 år sedan.
 
välkommen till forumet!

har inte träffat på just denna tidigare, men skulle ju tro att den är kaputt och behöver bytas -- det klapprande reläet gissar jag beror på att dess matning till reläet inte längre orkar leverera den ström som behövs för att dra och hålla reläet tillslaget

sen har ju lysdioden en larmfunktion också, men det gäller om den pulserar regelbundet -- annars lyser den permanent när reläet är draget och värmen på -- och här finns det uppenbarligen något annat fel

Tabell över larmfunktioner med blinkande röd lysdiod och tidsintervall som indikerar olika fel på givare.
 
harka harka skrev:
välkommen till forumet!

har inte träffat på just denna tidigare, men skulle ju tro att den är kaputt och behöver bytas -- det klapprande reläet gissar jag beror på att dess matning till reläet inte längre orkar leverera den ström som behövs för att dra och hålla reläet tillslaget

sen har ju lysdioden en larmfunktion också, men det gäller om den pulserar regelbundet -- annars lyser den permanent när reläet är draget och värmen på -- och här finns det uppenbarligen något annat fel

[bild]
Tack. Jag har en likadan termostat i det andra badrummet, så jag provar nog att byta plats på dem.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
L LarsSt skrev:
Tack. Jag har en likadan termostat i det andra badrummet, så jag provar nog att byta plats på dem.
Då har jag bytt plats på termostaterna, och felet "följer med" termostaten.
Skönt att det inte var något med värmeslingan. Kul också, för nu har jag beställt en ny termostat med energimätning och fjärrstyrning, Heatit TRM3.
L LarsSt skrev:
Är det någon som förstår varför den börjat låta så här?
Det är en termostat till elektrisk golvvärme som installerades för ca 10 år sedan.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.