Hej. Jag undrar hur jag skall koppla en termostat med bulb så att den startar och stänger av kanalfläkten.
Tanken är att fläkten startar vid ca 12-15 C.
Själva termostaten har jord nolla ledare.
Så min fråga är hur jag gör för att använda endast en treledad kabel in i termostaten och till fläktmotorn?
Har byggt en Solvärmare till garaget. utifrån inspiration från medlem här.
Tänkte att någon driftig elektriker kanske kan sända in ett el schema!? Vänliga hälsningar Peder
 
tommib
Ehm, en bild och ett kopplingsschema för din termostat vore nog en bra idé

Välkommen till forumet!
 
Vad är det för termostat? Svårt att svara utan att veta.
 
tommib tommib skrev:
Ehm, en bild och ett kopplingsschema för din termostat vore nog en bra idé

Välkommen till forumet!
Tack: Schysst att du svarade så snabbt. Kanske du kan se min kladd? Kopplingsdosa termostat och fläktmotor. Går det att se mitt kladd?
Vänligen Peder Manual för termostat, kopplingsdosa, termostatknapp och handritat elektriskt schema på papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Tja, du har ritat någonting som kommer orsaka en magnifik kortslutning antingen direkt eller när termostaten slår till. Det kommer stoppa fläkten som annars kommer gå hela tiden. Jag tror dock inte att du var ute efter det beteendet.

Det är lite svårt att värdera någon som är så ny och inte har någon posthistorik så jag väljer att tro att du inte är ett troll.

Om du tittar på kretsschemat för termostaten och funderar lite, hur skulle du beskriva att den fungerar? Om du inte kan beskriva dess funktion i ord efter att ha tittat på schemat rekommenderar jag starkt att du inte kopplar detta själv. Det står också där i manualen. Har du någon elkunnig kompis?

Det är också svårt att värdera vilket praktiskt handlag du har. Jag kan inte bedöma om jag tror att du kommer kunna göra detta på ett säkert sätt. Själva inkopplingen är inga konstigheter alls, det är enkelt. Frågan är om du kan göra de ingående momenten tillräckligt bra så att det inte blir brandfara.

Gör ett försök att beskriva funktionen. Läs sedan vad du skriver. Rita sedan ett kopplingsschema igen med resonemang. Då är jag beredd att göra ett försök att guida dig igenom detta.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Fick till det. Nu är värmaren igång. Fick tänka till ordentligt. Tack för glada tillrop. Och ingen grym kortslutning heller
Vänliga hälsningar Peder
 
  • Installerad värmare med anslutna kablar och timer på en OSB-vägg i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad värmare med elektriska ledningar på en OSB-vägg i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
tommib
Och hur kopplade du då?
 
Så här. Kabel in från box till termostat och tillbaka till wago koppling. Alltså blir det fyra wago-kopplingar i k-boxen. Dålig skiss men det kanske går att se.
Men termostaten fungerar inte som jag tänkt. Min tanke var att termostaten skulle sluta kretsen vid runt 15 c. Men det gör den inte.
Så nu behöver jag en termostat som sluter vid 15 c bakom själva solfångar plåten. Sedan när solen gått ner bryter vid 15 c. Vänliga hälsningar Peder
 
  • Handritad skiss av en elektrisk krets som inkluderar termostat och wago-kopplingar, ritad på en inköpslista.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att din termostat bör fungera som tänkt bara den blir inkopplad rätt.
Lite detaljbilder så kan vi nog hjälpa dig på vägen.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
tommib
Du pratar fortfarande om termostaten som om den skulle ha fas, nolla och jord. Det har den inte. Nu verkar du ju ha kopplat den någorlunda "rätt" ändå, av en slump, men du måste förstå att du inte kan använda den terminologin.

Försök igen. Beskriv hur termostaten fungerar, med dina egna ord. Då kanske poletten trillar ner. Precis som man skriver i termostatmanualen så kommer den inte vara exakt eftersom den är mekanisk, men som elmontören säger så kommer den fungera som du önskar så länge som du kopplar den rätt.


När du ritar nästa gång kan du utesluta jordanslutningarna, de kluddar bara ner din ritning och de är inte intressanta ur ett kopplingsperspektiv (men se till att skyddsjord blir korrekt anslutet överallt, förstås).
 
Hej! Termostaten kan endast kopplas på två sett. Kolla bilden. Så den här modellen fungerar inte tyvärr. Däremot om jag ställer in den på tex 80 C. drar fläkten igång eller som i fallet med solvärmaren då det var ca 45 C bakom svarta plåten. Då gick fläkten. Testade att koppla mellan C-1 och C-2. Så med andra ord den öppnar när bulben blivit varm, tex 45 C. Sedan när jag gick in i garget och det var ca 13 C utanför då gick fläkten fortfarande. Den arbetar liksom tvärsemot vad jag avser att den skall göra. Starta vid 15 C och stanna igen när temperaturen sjunker under 15 C. Vad gäller inkopplingen av el så bortse från kladdet. Jag har kopplat en fas till och från termostaten. En enkel brytar funktion helt enkelt. Så inkopplingen är okay. Men jag behöver en annan termostat. Vänligen Peder.
Schematisk illustration av en termostat med installations- och användningsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en växlande termostat, så du kan välja om den ska slå av eller på vid uppnådd temperatur.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Inkommande fas kopplas till termostatens C

Utgående fas (till fläkten) kopplas till C1 eller till C2 beroende på vilken funktion du vill ha. Eg fläkten startar/stoppar om
t > tex 10 C.
 
Ja så är det. Jag trodde att när temperaturen överstigit 15 C, och jag ställt in vredet på ca 15 C. Att fläkten då skulle starta. Men det gjorde den inte. Bara när jag vred den till 45 och upp till 90 C. ?
Som jag skrev har jag testat båda kopplings alternativen. Ett garage med öppen dörr visar verktyg och en motorcykel, med vedstack och presenning utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har kopplat fel. Rita upp vilka olika sätt du har provat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.