Jag skruvade på termostaten till elementet i köket varpå jag fick den i handen. Den verkar inte vara trasig men hur får jag ihop den? Nu är elementet ganska varmt så jag misstänker det är mer än max temperatur på.

Termostat.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dels undrar jag vilken ordning allt ska sitta i. Men nästa problem är att spärren vid den gula pilen ska vara innanför spärren vid den gula pilen på den här bilden

Element.png

När termostaten är på max så förhindrar spärrarna vid gula pilar att termostaten skruvas av som nu har hänt. Men de förhindrar ju också att den skruvas dit igen... Det ser lite ut som att spärren på elementet kan föras åt sidan axiellt men det lyckades jag inte med.

En annan fråga som egentligen inte har med pusslet att göra. Kan jag skruva av den svarta delen genom att skruva ringen vid röd pil utan att det forsar ur en massa vatten?
 
Byt hela termostaten, du får en mycket bättre värmereglering om du gör det.
 
Hur byter jag ut den?
 
Hjälper det att bara stäng av pumpen? Kommer inte trycket från övriga systemet på t.ex. övervåningen att skapa tryck som gör att det sprutar ut vatten?
 
För att ta bort termostathuset behöver man inte stänga cirkulationspumpen eller tappa ur vatten ur värmesystemet. Länken visar en adapter man kan sätta på den gamla ventilen som syns när du skruvat bort svarta platsen med ringen vid röd pil. Om gamla ventilen fungerar ok (stiftet går lätt att trycka in och fjädrar ut) skruvar man sedan på adaptern. Då kan man sätta dit ett MMA termostathus t.ex. MTW som finns på många köpställen.
 
Så att skruva på metallringen vid röd pil kommer inte resultera i att det kommer fram vatten?
 
Nej
 
Då vet jag, tack så mycket! Då blir det nog någon form av byte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.