Ventilen som ses på bilden har börjat läcka. Värmen kom inte igång i elementen så jag tog av termostaten för att trycka in nålen så inte den fastnat. I detta vred jag också in packningen lite eftersom en väldigt liten del av nålen nådde ut. Nu har det börjat droppa från packningen. Vattnet kommer alltså från gängorna i röret och inte från nålen i mitten. Det står ett kärl under nu som samlar vattnet.

Hur bör jag gå tillväga nu? Tacksam för svar.
 
  • Värmeelement med termostatventil, närbild, vitmålad, väggmonterad, radiator, använd, metall, inomhus, bostadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo inget höjdarställe för en läcka men det mässingsfärgade är då packboxen.
Med en fast nyckel i rätt dimension så kan du prova att dra den försiktigt.
Blir det inte tätt måste packboxen bytas till en ny och då måste det dräneras något för annars sprutar det.
 
  • Gilla
Lavernagain
  • Laddar…
Tack för svaret! Jag har provat att dra åt packboxen men det ger ingen effekt så det är väl ett byte som gäller då. Är detta något som går att byta på egen hand tror du eller bör jag kontakta någon kvalificerad? Om det är gängorna som gett vika kanske det krävs en större insats?
 
Redigerat:
L Lavernagain skrev:
Tack för svaret! Jag har provat att dra åt packboxen men det ger ingen effekt så det är väl ett byte som gäller då. Är detta något som går att byta på egen hand tror du eller bör jag kontakta någon kvalificerad?
Svårigheten ligger i vilken packbox det är samt eventuell ersättare? Sen kan det då kanske vara lika bra att byta hela ventilen? Ska ut och resa imorgon så jag har inte tid för mer hjälp.

https://www.google.com/search?q=pac...g&ei=9JIpZeeAJumuwPAP4JStiAE&bih=730&biw=1362

Sen måste man då tappa ner systemet för själva bytet och hur mycket beror på om det är på över eller nedervåningen.
 
  • Gilla
Lavernagain
  • Laddar…
Jag förstår, stort tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.