Har bytt termostater till mina gamla element från 50-talet. Min röris kopplade in allt, men det är två element som inte fungerar så bra eftersom de blir för varma. Har använt MMA:s utbytesinsats med ny ventil och ny termostat. Alla element är olika och har därmed olika ventiler. Har knackat på ventilhuset och jag har tryckt piggen in och ut men det hjälper inte. Verkar inte som att piggen trycks in tillräckligt med hjälp av termostaten. La därför in en extra bricka där piggen trycker mot termostaten så att pigggen trycks in längre men det gjorde ingen skillnad.

Går det att finsjustera termostaten eller ventilen så att det stänger ordentligt eller vad gör man när det blir för varmt?
 
Kan tänka mig att de flesta har omvänt problem, dvs att elementet inte blir varmt, vilket oftast beror på att piggen har fastnat och ej trycks ut. Detta löses genom att knacka på ventilhuset och motionera piggen.

Någon som har tips på mitt problem med för varma element?
 
Staffans2000
Ditt gamla ventilhus kan vara skadat så att den nya packningen inte sluter tätt mot sätet.
Ring rörmokaren och klaga.
Överlag verkar dessa "renoveringssatser" ställa till det oftare än annan verksamhet som hör vvs.branchen till.
Om möjligt:: byt ut HELA radiatorventilen.

Lycka till, och skriv hur det gick!
 
tack för ditt svar.

Du skriver att jag om möjligt skall byta ut hela radiatorventilen. Menar du alltså även ventilhuset? Ventilhuset är det enda jag inte bytt hittills på de element som inte fungerar. Det som är bytt är ventil+termostat.
 
Staffans2000
Precis så menar jag.
 
För ett par år sedan bytte vi alla insatser med hjälp av MMA:s utbytesinsatser och det fungerar alldeles utmärkt. Du ska finjustera piggen när du monterat den det är väl dokumenterat. Där är en markering i piggen denna ska vara i linje med godset och du justerar den med en vanlig plattång el. liknande.
 
Pratade med min rörmokare och han sa att det är bäst att tömma ur systemet och skruva loss ventilen och rengöra. Antagligen sitter det en flagna där. Skall göra detta i helgen tänkte jag. Förhoppningsvis så behöver jag ej byta ut ventilhuset.

Bra att man kan finjustera ventilen. Visste ej om detta. Det bästa är ju om man kan justera så att en 4:a på termostaten motsvarar samma temperatur i alla rum.
 
Har tömt systemet och skruvat loss ventilen och rengjort. Hittade ingen flagna. Satte ihop allt igen och höll tummarna.....

...men det fungerade inte. Lika varmt som tidigare.

Skall kolla imorgon om rörbutiken i stan kan beställa nytt hus. Verkar vara det enda som hjälper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.