Har ett "problem" där varmvattnet (Nibe Compact VVB, kommunalt vatten) är alldeles för hett, framförallt för vår 5-åring som lätt bränner sig.

Enkla lösningen: sänk temperaturen.

Problemet är att p.g.a. utrymmesskäl så har vi en väldigt liten VVB för vår familj, så om vi sänker temperaturen på VVB så tar det slut väldigt fort.

Hur kan jag lösa det? Kan jag sätta en blandare/termostat på utgående från VVB och där sänka temperaturen?
 
A
Man brukar kunna begränsa temperaturen i kranen också, åtminstone i. FM Mattson 9000 serie...
 
A
Har du förresten inte redan en blandningsventil vid varmvattenberedaren? Annars är det en bra idé att skaffa.
 
  • Gilla
proffsrik
  • Laddar…
Scouten skrev:
Man brukar kunna begränsa temperaturen i kranen också, åtminstone i. FM Mattson 9000 serie...
Har ju fler än en kran (6 totalt) och är tveksam till att samtliga har den funktionaliteten.

Scouten skrev:
Har du förresten inte redan en blandningsventil vid varmvattenberedaren? Annars är det en bra idé att skaffa.
Jag vet inte, får kolla. Tack för tipset!
 
Du måste ha en blandningsventil för att uppfylla reglerna. Hur ser det ut undertill i beredaren?


Schematisk illustration av en varmvattenberedare med märkta komponenter som blandningsventil och röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du måste ha en blandningsventil för att uppfylla reglerna. Hur ser det ut undertill i beredaren?
Vet inte, får kolla och återkomma.
 
Är ratten som den röda pilen pekar på blandningsventilen?

Röd pil pekar på en ratt till blandningsventilen vid en vattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det är det så antar jag att det bara är att sänka tills jag är nöjd?

VVB:n är en Nibe Compact ER 56cu-200
 
Ja det är justeringsratten till blandningsventiken. Vrid åt minus-hållet
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
Inte konstigt att vi inte kunde få ljummet vatten, den var uppställd på max (vvb inställd på 75 grader).

Nu står den på ca 20% och vi kan få ljummet vatten om vi vill men även hett.

Tack!
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.