Hej!

Har haft en del problem med min frånluftsvärmepump från Nibe. Den är av nyare modell, och nu har jag äntligen fått värmen att fungera korrekt. Termostaterna är också nya (allt är 5år).

Nu har jag dock ett ljud från termostaterna som är att de låter som rinnande vatten från dom. När jag sänker värmen från termostaten så slutar det låta direkt, men då börjar de istället låta från en annan termostat. Jag har innan detta luftat alla termostater och ställt in baren på 1.5.

Värmen fungerar korrekt från samtliga termostater dock.

Någon som vet vad anledningen till detta är?
 
Golv eller element. Kanske för hög fart på cirkpumpen, då kan det bli fräs/skvalpljud i termostaterna. Tyder på hög fart, då ett annat börjar när du stänger ned ett.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Golv eller element. Kanske för hög fart på cirkpumpen, då kan det bli fräs/skvalpljud i termostaterna. Tyder på hög fart, då ett annat börjar när du stänger ned ett.
Vad innebär hög fart i detta fallet? Kan inte se att jag kan ställa in något sådant.
 
Skvalpar det så betor det på luft i elementen. Högt flöde utan luft ger andra ljud.

Edit: Jag gissar att du luftat elementen och justerat trycket.
 
D Daniel 109 skrev:
Skvalpar det så betor det på luft i elementen. Högt flöde utan luft ger andra ljud.
Det låter ungefär som att du sätter på en vanlig kran med vatten.
 
Okej, ett susande ljus snarare än ett skvalande? Då beror det på att det är onödigt högt flöde.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Okej, ett susande ljus snarare än ett skvalande? Då beror det på att det är onödigt högt flöde.
Ja snarare susande än skvalpande. Onödigt högt flöde innebär? Jag höjde värmen på värmepumpen för 2 dagar sedan, är de detta? Resulterade bra för termostaterna, men började då även va dåligt med värme över hela termostaterna, luftade då termostaterna, vilket hjälpte, men nu 24h senare så har dom börjat låta då istället.
 
Blir ju även lite moment 22 att jag vill ha värmen igång, men måste skruva ner hela tiden för att få bort ljudet.
 
M Musmatta skrev:
Vad innebär hög fart i detta fallet? Kan inte se att jag kan ställa in något sådant.
Det sitter en cirkpump i botten på VP och den kan vara en som varierar i fart från datan. I bland ska den gasa på och i bland bromsa, flödet åker JOJO . Bara skit. En pump ska gå med konstant fart så allt för sitt flöde. Det går nog att ställa den i konstant i datan och med en direkt % i fart, du får prova dig farm
 
När du höjde temperaturen p värmepumpen resulterade det nog inatt termostaterna stryper flödet. Då ökar trycket över ventilerna och det låter. Om man har värmepump vill man helst att pumpen ska reglera temperaturen, inte termostaterna. Värmepumpen kan jobba effektivare med lägre framlednings temperatur då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.