Hej. Har en termostat på en radiator dom står ut från vägg/radiator. Nu är den i vägen för eventuella hyllor framför. Jag vill justera den så den står längs med väggen. Alltså vrida den 90grader åt vänster. Kan jag släppa på mutter över och den längst ner på röret och sedan vrida hela röret med termostaten? Element med termostat, kopparledningar, skugga på vit vägg, grått golv, del av svarta skor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterad radiator med termostatventil och kopparledningar, interiör, vit bakgrund, delvis skugga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmeelement med kopparledningar och ventil på matta och strukturerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, men det kommer att komma lite vatten, hur mycket beror på hur mycket du släpper på kopplingarna, sen finns det en liten risk att det inte blir helt tätt.

När termostaten kommer närmare rören så kommer värmen från rören att påverka termostaten.

Att ställa rn bokhylla etc framför termostaten kommer att påverka termostatens funktion.
 
Man ska undvika att ha möbler framför radiatorer och termostater. Minskar värmen till rummet och kan öka energiförbrukningen. Tycker det är bättre att då flytta hela radiatorn någon meter eller vad som behövs.
 
Framför kommer det stå lagerhyllor och de kommer vara förhållandevis öppna, så värmen är det nog egentligen inget problem med. Radiatorn är mest på plats för att förindra extrema temperatirer vintertid i en i övrigt ouppvärmd källare.
Hur är rören/kopplingarna tätade tror ni?
 
Uppe vid termostaten är det en konisk tätning,
Kromad rörböj och kopplingsdel mot vit bakgrund. VVS-material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den nedre har jag för mig är någon sorts halvkoppling,
Rör med ventiler och anslutningar för gas eller vätska, märkt med siffror för olika delar. Metallick finish.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.