....tror eventuellt att "piggen" som styr sjalva stegen på ett element har fastnat. Vågar man skriva loss för att titta? Eller bör man kontakta en röris?

Har luftat, och hållt på men ett element är kallt ändå.....har testat att bankat med en hammare lite grand, utan att lyckas.

Exempel (ej exakt samma) på vad jag menar att jag vill lossa...piggen skulle då sitte (enligt bilden) under i koplingen mellan denne och själva elementet tror jag...:blushing:
/åsa
 
  • Termostat.gif
Drog ner trycket och tesatde, det verkar vara en backventil så inget läckte *tur* MEN är det någon som vet, själva piggen satt lite fast så vi jukkade lite påden och tog ut den till max läge. Men skall den int etryckas ut självt? Eller gör den det av trycket så när ni nu sänkt trycket gjorde den inte det? eller hur funkar själva 1/2/3/4/5 stegs värmen, dvs insläppet....*hummm*?
 
Termostaten trycker in piggen när det blir varmt.
Piggen ska vara återfjädrande själv, men ibland fastnar den.

Felet kan åtgärdas med
1 knacka med något hårt
2 5-56, dieselolja, tändvätska, fotogen, beroende på vad man har hemma, jag skulle börja med 5-56

I värsta fall får man byta ut regulatorn.
Jag kan inte se hur trycket i systemet skulle påverka ventilens funktion
 
Hej,

Hittar ingen info om denna termostat. Motsvarar 3:an ca 20 grader? Är det en bra termostat med bra reaktion?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.