Hej!

Kan man bya termostat på ett oljefyllt el-element? Det jag hade velat ha, om det finns, är en elektronisk termostat med dygns-schema och en extern sensor/termometer

Problemet jag har idag är i sovrummet, om jag ställer in elementet på 13 grader och det är -7 ute så har jag 18 grader i sovrummet vilket är perfekt, sen blir det -14 en dag och då har jag 14 grader i rummet, och ibland blir det lite varmare ute och då kan jag ha 23 grader i rummet, vilket är på tok för varmt för att kunna sova..

Med andra ord: jag får ställa om elementet varje j*vla dag och hålla och öppna fönster och gorma, jag vill ha det 18 grader varje dag när jag går och lägger mig.. jag antar att ett av problemen är att termostaten sitter ju på elementet vid fönstret och där blir väl temperaturen lite missvisande, därav hade jag velat ha en extern givare vid sängen, ännu bättre vore om man kunnat ha nån slags dygnsschema så man kan ha olika temperaturer olika tider

tacksam för svar :)
 
Inget är väl omöjligt, men troligen är det billigare att du köper ett nytt som är anpassat efter dina önskemål.

Som du beskriver det låter det väl dock som att termostaten på ditt befintliga inte fungerar korrekt, möjligen också i kombination av att elementet har för låg effekt (om du får 14 grader inne när det är -14 ute..)
 
Har du något exempel på nytt som motsvarar mina krav?

i mitt exempel så är den ställd på typ 13 grader, det är då jag får 14 med -14 ute, ställer jag upp det på 20 så har jag ju alltid över 20, så tror inte effekten är problemet, men som du säger kanske termostaten inte fungerar korrekt men det känns som att alltid blir lite fel ändå när termostaten sitter på elementet, hur ska den kunna veta hur varmt rummet är när den sitter 5cm från elementet

tack

/d
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.