Hej!

Är på jakt efter en handhållen termometer som även mäter lufttryck. Ska kunna användas exempelvis om man är i ett hus och vill mäta inomhustemperaturen och om det är under- eller övertryck så den behöver ju vara ganska känslig. Den ska kunna detektera om man exempelvis slår på köksfläkten på full sula och stänger alla dörrar, fönster och ventilation, förutsatt att huset är någorlunda tätt.

Har sökt runt på nätet men har inte lyckats hitta någon som har det jag letar efter...
 
Varför är det viktigt att det är en enhet med båda funktionerna?

Kan du inte ha en termometer och en tryckmätare?
 
nimhed nimhed skrev:
Varför är det viktigt att det är en enhet med båda funktionerna?

Kan du inte ha en termometer och en tryckmätare?
Nej förvisso det är inte ett måste. Tänkte att det vore smidigt att ha båda funktionerna i samma enhet. Hur som helst, vad köper man om man vill mäta lufttryck då? Allt jag får upp när jag googlar är manometrar för att mäta tryck i däck...
 
I och med att du är ute efter att mäta lufttrycket utan någon extern referens är det väl snarare en barometer du är ute efter.
 
Sök på tryckluftsmätare för ventilation.
 
Centano Centano skrev:
Sök på tryckluftsmätare för ventilation.
Tryckfallsmätare tror jag du menar.
De förutsätter att du har en sensor på vardera sidan av filtret/väggen.
Det är helt rätt instrument för att mäta det TS egentligen är ute efter, men blir rätt knepigt att mäta på det vis TS beskriver.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tryckfallsmätare tror jag du menar.
De förutsätter att du har en sensor på vardera sidan av filtret/väggen.
Det är helt rätt instrument för att mäta det TS egentligen är ute efter, men blir rätt knepigt att mäta på det vis TS beskriver.
Skulle bara ha skrivit tryckmätare för ventilation, luften följde med av bara farten :)
Precis, det blir lite knepigt att mäta så förenklat som TS vill.

TS, vad är själva mätningen till för? Låter lite som att du vill kunna mäta under visning vid husköp?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det kanske är svårare än vad jag trodde. Tänkte använda för att mäta täthet i hus (endast indikativt och inte några exakta värden).
 
Vill du enbart ha indikativ täthet så kan du nog få ut rimliga resultat med en barometer.
Eller rättare sagt, du borde kunna köpa en på närmaste loppis om du inte behöver ha en digital. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.