Jag vet inte om det här är en fråga lämplig för det här delforumet eller kanske el eller värme-forumet, men jag provar här.

Jag funderar på att sätta upp en terassvärmare av den nyare modellen, med quartz-värme som det så fint heter.

Har tittat på t ex en Wilfa THW-2000.

Jag har via idogt sökande lyckats hitta bruksanvisningen på Wilfas norska hemsida, där det står vad det gäller väggmontering att det ska vara 1,80m till golv, samt 90 cm till vägg och eventuellt tak fritt runtom. Illustrationerna visar sen hur den monteras på en tegelvägg.

Jag undrar därför om någon har koll på dels om den är okej att montera på en träfasad överhuvudtaget? Även om den nu inte riktas mot fasaden så blir väl själva värmeelementet varmt till viss del?

Hur noga är det med dessa gränser på 1,80 och 90 cm? Jag har ganska precis 2,70 från trädäcket upp till taket ovanför, men eftersom själva värmaren inte är 1 mm tunn så kommer den ju ofrånkomligen komma kanske nån dec innanför dessa riktlinjer. Jag tänker att de borde vara tilltagna med viss marginal ändå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.